Hvordan finder man sin plads i klassen? Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen

Susanne Murning, Marie Louise Martinussen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I artiklen zoomer vi ind på forskellige former for elevpraksisser, der henholdsvis legitimeres og illegitimeres i et klasserum indrettet med rækkeopstilling af borde og stole, og her særligt hvordan klasserumsindretningens implicitte ordener og hierarkier sætter sig i eleverne og bliver strukturerende for deres måde dels at forstå sig selv og andre på, dels at være elev på. En pointe i artiklen er, at den herskende orden i klasserummet er historisk og kulturelt skabt gennem tiden, og dette er ganske vanskeligt for eleverne at ændre. Det empiriske materiale, som denne artikel trækker på, viser imidlertid spor af elevers forsøg på brydninger i, om end der parallelt hermed også ses spor af elevers stabilisering af, gymnasiets orden og ordninger (af elever).
    OriginalsprogDansk
    TitelUngdomsliv : Brydninger i ungdomslivet
    RedaktørerNiels Ulrik Sørensen, Mette Pless
    Antal sider23
    Vol/bind3
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdatodec. 2015
    Udgave1
    Sider85-108
    Kapitel4
    ISBN (Trykt)978-87-7112-415-6
    StatusUdgivet - dec. 2015
    NavnUngdomsliv
    Vol/bind3
    ISSN2445-5075

    Emneord

    • Gymnasiet
    • Klasserumsforskning
    • Klasserumskultur
    • Elevstrategier
    • elevpositioner
    • Materialitet

    Citationsformater