Hvordan giver det mening at være ung på EUD? Hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Abstract

I bestræbelserne på at kaste lys over frafald og gennemførsel på erhvervs uddannelserne undersøger vi i denne rapport, hvordan unge erhvervsuddannelseselever under 25 år skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv. Undersøgelsen er gennemført af Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, i regi af Center for Viden om Erhvervsuddannelser og er finansieret af midler fra Arbejdsmarkedets Uddannelsesbidrag. Rapporten stiller skarpt på de unges møde med uddannelsen og fagene, fællesskaber, transport og betydningen af deres ungdomsliv bredt set og giver praktiske handlingsbud på, hvordan skoler og lærere kan arbejde med at styrke elevernes oplevelse af mening og sammenhænge mellem uddannelsesliv og ungdomsliv. Rapporten hviler på et omfangsrigt kvalitativt og kvantitativt datamateriale og bidrager med viden, som kan være relevant i forhold til udformning, organisering og indhold på erhvervsuddannelser.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedCenter for Ungdomsforskning og Center for Viden om Erhvervsuddannelserne
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider134
ISBN (Elektronisk): 978-87-89383-74-3
StatusUdgivet - 27 mar. 2025

Citationsformater