Hvordan har jeg det i dag? Et diskursstudieperspektiv på selvmonitoreringspraksisser og -teknologier

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

308 Downloads (Pure)

Resumé

Resumé
Formålet med afhandlingen er at analysere, perspektivere og diskutere såvel potentialer som udfordringer, når selvmonitorering anvendes i organisatorisk og klinisk praksis.
Indledningsvist undersøger afhandlingen en stigning i antallet af folkeskolelærere, som rammes af arbejdsrelateret stress. En central problemstilling er her at stress er ’vanskeligt at tage i opløbet’. Med afsæt i denne problemstilling udvikles metoden Ecological Momentary storytelling (EMS) - en metode, der ved hjælp af ’ecological momentary assessments’ og refleksive dialoger anvendes til at ’spore’ stressorer i arbejdslivet. Anvendelsen af EMS rejser dog nye spørgsmål: ’Kan man etisk forsvarligt anvende selvmonitorering som et ’organisatorisk værktøj’?’ og er ’det monitorerede mig’ udelukkende en mulighed for empowerment? I forlængelse heraf udgør afhandlingens sidste del et kritisk, refleksivt blik på en anden specifik selvmonitoreringskontekst, som lige nu vækster, nemlig vores sundhedsvæsen. Gennem et diskursstudie belyser afhandlingen specifikke italesatte forventninger fra Sundhedsstyrelsen omkring fordeling af roller og ansvar, når selvmonitorering anvendes i klinisk praksis. Desuden gennemføres et casestudie, hvor kliniske møder mellem patient og sundhedsprofessionelle gøres til genstand for interaktionsanalyse. Herigennem tilvejebringes indblik i, hvilke udfordringer der kan være forbundet med selvmonitoreringspraksis, når man har Sundhedsstyrelsens ønsker og forventninger som udgangspunkt.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider151
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-810-9
DOI
StatusUdgivet - 2016
NavnPh.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-123X

Bibliografisk note

Ph.d. vejleder:
Pirkko Liisa Raudaskoski, Aalborg Universitet

Ph.d. bi-vejleder:
Helle Sofie Wentzer, Aalborg Universitet

Emneord

  • #Self-monitoring, #self-caring, #health communication, #ethics, #hegemonic positions, #workrelated stress

Citer dette

Kappelgaard, Lisbeth . / Hvordan har jeg det i dag? Et diskursstudieperspektiv på selvmonitoreringspraksisser og -teknologier. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 151 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{b0b17c62a7784dd888b3f1f8e95095c1,
title = "Hvordan har jeg det i dag?: Et diskursstudieperspektiv p{\aa} selvmonitoreringspraksisser og -teknologier",
abstract = "Resum{\'e}Form{\aa}let med afhandlingen er at analysere, perspektivere og diskutere s{\aa}vel potentialer som udfordringer, n{\aa}r selvmonitorering anvendes i organisatorisk og klinisk praksis. Indledningsvist unders{\o}ger afhandlingen en stigning i antallet af folkeskolel{\ae}rere, som rammes af arbejdsrelateret stress. En central problemstilling er her at stress er ’vanskeligt at tage i opl{\o}bet’. Med afs{\ae}t i denne problemstilling udvikles metoden Ecological Momentary storytelling (EMS) - en metode, der ved hj{\ae}lp af ’ecological momentary assessments’ og refleksive dialoger anvendes til at ’spore’ stressorer i arbejdslivet. Anvendelsen af EMS rejser dog nye sp{\o}rgsm{\aa}l: ’Kan man etisk forsvarligt anvende selvmonitorering som et ’organisatorisk v{\ae}rkt{\o}j’?’ og er ’det monitorerede mig’ udelukkende en mulighed for empowerment? I forl{\ae}ngelse heraf udg{\o}r afhandlingens sidste del et kritisk, refleksivt blik p{\aa} en anden specifik selvmonitoreringskontekst, som lige nu v{\ae}kster, nemlig vores sundhedsv{\ae}sen. Gennem et diskursstudie belyser afhandlingen specifikke italesatte forventninger fra Sundhedsstyrelsen omkring fordeling af roller og ansvar, n{\aa}r selvmonitorering anvendes i klinisk praksis. Desuden gennemf{\o}res et casestudie, hvor kliniske m{\o}der mellem patient og sundhedsprofessionelle g{\o}res til genstand for interaktionsanalyse. Herigennem tilvejebringes indblik i, hvilke udfordringer der kan v{\ae}re forbundet med selvmonitoreringspraksis, n{\aa}r man har Sundhedsstyrelsens {\o}nsker og forventninger som udgangspunkt.",
keywords = "#Self-monitoring, #self-caring, #health communication, #ethics, #hegemonic positions, #workrelated stress",
author = "Lisbeth Kappelgaard",
note = "Ph.d. vejleder: Pirkko Liisa Raudaskoski, Aalborg Universitet Ph.d. bi-vejleder: Helle Sofie Wentzer, Aalborg Universitet",
year = "2016",
doi = "10.5278/vbn.phd.hum.00055",
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Hvordan har jeg det i dag? Et diskursstudieperspektiv på selvmonitoreringspraksisser og -teknologier. / Kappelgaard, Lisbeth .

Aalborg Universitetsforlag, 2016. 151 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Hvordan har jeg det i dag?

T2 - Et diskursstudieperspektiv på selvmonitoreringspraksisser og -teknologier

AU - Kappelgaard, Lisbeth

N1 - Ph.d. vejleder: Pirkko Liisa Raudaskoski, Aalborg Universitet Ph.d. bi-vejleder: Helle Sofie Wentzer, Aalborg Universitet

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - ResuméFormålet med afhandlingen er at analysere, perspektivere og diskutere såvel potentialer som udfordringer, når selvmonitorering anvendes i organisatorisk og klinisk praksis. Indledningsvist undersøger afhandlingen en stigning i antallet af folkeskolelærere, som rammes af arbejdsrelateret stress. En central problemstilling er her at stress er ’vanskeligt at tage i opløbet’. Med afsæt i denne problemstilling udvikles metoden Ecological Momentary storytelling (EMS) - en metode, der ved hjælp af ’ecological momentary assessments’ og refleksive dialoger anvendes til at ’spore’ stressorer i arbejdslivet. Anvendelsen af EMS rejser dog nye spørgsmål: ’Kan man etisk forsvarligt anvende selvmonitorering som et ’organisatorisk værktøj’?’ og er ’det monitorerede mig’ udelukkende en mulighed for empowerment? I forlængelse heraf udgør afhandlingens sidste del et kritisk, refleksivt blik på en anden specifik selvmonitoreringskontekst, som lige nu vækster, nemlig vores sundhedsvæsen. Gennem et diskursstudie belyser afhandlingen specifikke italesatte forventninger fra Sundhedsstyrelsen omkring fordeling af roller og ansvar, når selvmonitorering anvendes i klinisk praksis. Desuden gennemføres et casestudie, hvor kliniske møder mellem patient og sundhedsprofessionelle gøres til genstand for interaktionsanalyse. Herigennem tilvejebringes indblik i, hvilke udfordringer der kan være forbundet med selvmonitoreringspraksis, når man har Sundhedsstyrelsens ønsker og forventninger som udgangspunkt.

AB - ResuméFormålet med afhandlingen er at analysere, perspektivere og diskutere såvel potentialer som udfordringer, når selvmonitorering anvendes i organisatorisk og klinisk praksis. Indledningsvist undersøger afhandlingen en stigning i antallet af folkeskolelærere, som rammes af arbejdsrelateret stress. En central problemstilling er her at stress er ’vanskeligt at tage i opløbet’. Med afsæt i denne problemstilling udvikles metoden Ecological Momentary storytelling (EMS) - en metode, der ved hjælp af ’ecological momentary assessments’ og refleksive dialoger anvendes til at ’spore’ stressorer i arbejdslivet. Anvendelsen af EMS rejser dog nye spørgsmål: ’Kan man etisk forsvarligt anvende selvmonitorering som et ’organisatorisk værktøj’?’ og er ’det monitorerede mig’ udelukkende en mulighed for empowerment? I forlængelse heraf udgør afhandlingens sidste del et kritisk, refleksivt blik på en anden specifik selvmonitoreringskontekst, som lige nu vækster, nemlig vores sundhedsvæsen. Gennem et diskursstudie belyser afhandlingen specifikke italesatte forventninger fra Sundhedsstyrelsen omkring fordeling af roller og ansvar, når selvmonitorering anvendes i klinisk praksis. Desuden gennemføres et casestudie, hvor kliniske møder mellem patient og sundhedsprofessionelle gøres til genstand for interaktionsanalyse. Herigennem tilvejebringes indblik i, hvilke udfordringer der kan være forbundet med selvmonitoreringspraksis, når man har Sundhedsstyrelsens ønsker og forventninger som udgangspunkt.

KW - #Self-monitoring, #self-caring, #health communication, #ethics, #hegemonic positions, #workrelated stress

U2 - 10.5278/vbn.phd.hum.00055

DO - 10.5278/vbn.phd.hum.00055

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Hvordan har jeg det i dag?

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Kappelgaard L. Hvordan har jeg det i dag? Et diskursstudieperspektiv på selvmonitoreringspraksisser og -teknologier. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 151 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet). https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00055