Et godt arbejdsmiljø får sygeplejersker til at blive i faget

Anne-Mette Tjørnelund*, Louise Møller Pedersen

*Kontaktforfatter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

312 Downloads (Pure)

Sygeplejerskemanglen er et højrelevant tema i Danmark og internationalt. I Danmark mangler der aktuelt 4700 sygeplejersker, et tal der forventes at stige i de kommende år. Sygeplejerskekonflikten fokuserer på lønspørgsmålet. Studier viser dog, at arbejdsmiljø og -vilkår er ligeså vigtige for sygeplejerskernes arbejdsmotivation og lyst til at blive i professionen. Ny forskning viser en klar sammenhæng mellem sundhedspersonalets psykosociale arbejdsmiljø og kvaliteten af sundhedsydelserne. Ud fra dybdegående interviews med sygeplejersker, teoretiske begreber fra Antonovsky og Karasek samt relevant forskning bidrager denne artikel med flere arbejdsmiljømæssige perspektiver på, hvad der skal til for at fastholde sygeplejersker i professionen.
Forfatterne foreslår en strategisk prioritering af arbejdsmiljøet og arbejdsrelationerne mellem kollegaerne, herunder et større fokus på organisering af vagtplanerne, samt et øget fokus på sygeplejerskernes faglige udvikling. Endelig betones, hvorledes erfarne sygeplejersker besidder en væsentlig tavs viden af betydning for oplæring af nyansatte samt den samlede kvalitet af sygeplejen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFag & Forskning