Hvorfor fænger Facebook?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

3272 Downloads (Pure)

Abstract

Facebook-feberen raser i Danmark. Online social networking er blevet mainstream og er ikke længere forbeholdt generationen af digitale indfødte. Facebook er et tydeligt bevis på, at vi voksne styres af nøjagtig de samme grundlæggende sociale behov, som når de unge bruger Arto, MySpace eller lignende sociale netværk. Vi voksne vil også have mange links på vores vennelister. Vi drages af den konstante tilstedeværelse, som Facebook giver os mulighed for. Og vi elsker at lure, snage og sladre. Derfor fascinerer Facebook. Og derfor er online social networking kommet for at blive.

Men hvad er det lige for nogle mekanismer, som får en hel generation af voksne i 30-40 års alderen til at sidde og udføre samme praksis som de unge? En praksis som de måske tidligere har rystet på hovedet af, og som har været genstand for bekymring og en række mediepanikker i den offentlige debat?

Med denne artikel vil jeg gå bag om Facebook-fænomenet ved at drage paralleller til børn og unges brug af sociale netværkssider – der er nemlig mange ligheder – og derved give svar på spørgsmålet: Hvorfor er Facebook så fængende?

OriginalsprogDansk
TidsskriftKommunikationforum
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • Social networking
  • Social medier
  • Facebook
  • Internet
  • Soaicle netværk

Citationsformater