Hvornår skal en erklæring indeholde en udtalelse om ledelsesberetningen?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Formålet med artiklen er at besvare et tilsyneladende simpelt spørgsmål, nemlig spørgsmålet om, hvornår en erklæring skal indeholde en udtalelse om ledelsesberetningen. Hvis der er tale om revision eller udvidet gennemgang, ved de fleste godt, at der er krav om, at erklæringen skal indeholde en udtalelse om ledelsesberetningen. Helt så simpelt er det imidlertid ikke – dels fordi det ikke er i alle tilfælde, hvor revisor udfører revisionen eller udvidet gennemgang, at der er krav om, at erklæringen skal indeholde en udtalelse om ledelsesberetningen, dels fordi udtalselsen om ledelsesberetningen i visse tilfælde skal formuleres anderledes end normalt. Hvis der er tale om en virksomhed omfattet af regnskabsklasse B, C eller D i årsregnskabsloven (ÅRL), indeholder årsrapporten som hovedregel altid en ledelsesberetning, og hvis årsrapporten forsynes med en revisionspåtegning eller en erklæring om udvidet gennemgang, skal erklæringen som hovedregel altid indeholde en udtalelse om ledelsesberetningen. Det er imidlertid langt fra alle virksomheder, der er omfattet af regnskabsklasse B, C eller D, idet mange virksomheder aflægger årsrapport efter reglerne i regnskabsklasse A. Hertil kommer, at mange regnskaber ikke aflægges efter ÅRL, men efter en anden regnskabsmæssig begrebsramme. Det er i praksis særligt i sådanne situationer, hvor ÅRL ikke finder anvendelse, at spørgsmålet om, hvornår en erklæring skal indeholde en udtalelse om ledelsesberetningen, er relevant.
OriginalsprogDansk
TidsskriftRevision & Regnskabsvæsen