Publikation: Ph.d.-afhandling

3893 Downloads (Pure)

Stenkastningsbølgebrydere har været undersøgt i stor udstrækning i de sidste årtier. Ikke desto mindre findes der stadig nogle delområder, hvor kun lidt viden og kun design formler af tvivlsom kvalitet er til rådighed. Nogle af disse hvide pletter skyldes nye konstruktionstyper udviklet inden for de sidste år.

I denne afhandling er der præsenteret resultater fra to eksperimentelle studier, hvor fokus har været på overskyl af banketmoler og skalaeffekter relateret til overskyl af konventionelle stenkastningsmoler.

Banketmolen er en forholdsvis ny type konstruktion anvendt som bølgebryder i forbindelse med havne. Nærværende test program har ikke kun ledt til en enorm mængde overskylsdata, men også til etablering af en design formel til bestemmelse af middeloverskyls mængder. Derudover førte test programmet til forbedrede design formler for forside stabilitet af banketmoler, hvilket egentlig ikke i første omgang blev identificeret som en hvid plet, men der var alligevel plads til store forbedringer. Bagside stabilitet og re ektion er i mindre omfang også diskuteret.

Den konventionelle stenkastnings mole har været undersøgt i mange årtier. Alligevel er der i visse områder plads til forbedringer og brug for ny viden. En meget vigtig hvid plet er uklarheden omkring skalering af overskyl bestemt ved modelforsøg i lille skala. Der er visse indikationer på forholdsvis store skalaeffekter, særlig udpræget for små overskylsmængder, hvor resultater på den usikre side opnås i lille skala. Dette blev undersøgt i CLASH projektet, hvor målinger i prototype og lille skala blev sammenlignet. Problemet blev dog ikke fuldstændig løst i CLASH projektet, da mange mulige modelefekter blev identificeret. I nærværende projekt er der blevet udført små- og storskala forsøg. Disse forsøg førte til konklusionen at skalaeffekter på overskyl er mest udpræget for moler med en lav overbygning, hvor skalaefekter op til en faktor 20 på overskylsmængden er fundet. I tilfælde hvor moleoverbygningen er højere end kronen af dæklaget blev der kun identificeret små skalaeffekter.

OriginalsprogEngelsk
UdgivelsesstedAalborg
Udgiver
StatusUdgivet - 2006

Bibliografisk note

PDF of Ph.D Thesis for print: 253 pp.

Appendix A-H is also published on a CD : available in the institutes reference library

Emneord

• Breakwaters
  • Rubble Mound Breakwaters
  • Berm Breakwaters
  • Wave Run-Up
  • Wave Run-Down
  • Wave Impacts
  • Overtopping

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Hydraulic Response of Rubble Mound Breakwaters: scale effects - berm breakwaters'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.