Abstract
Efterår 2014 starter ny studieordning på Musikterapiuddannelsen som i højere grad er baseret på faste lærere. Det sker som en efterhånden nødvendig opdatering - efter over 30 år med kontinuerligt virke af undertegnede og andre ikke-fast ansatte. Det korte foredrag er rettet mod processen med formulering af den nye studieordning og gengives her i en skreven synopse sammen med de viste Power Point dias. - Der fortælles en historie om hvordan grafisk kommunikation spillede en rolle i en planlægningssituation. Efter at en didaktisk problematik omkring reduktion af lærerstaben er berørt, argumenteres for nødvendigheden af en fokuseret træning i intuitiv musik / fri improvisation, da denne musikform som et nyt fænomen har brug for at den studerende får nye erfaringer og nye begreber at støtte sig til. Her inddrages også Baileys begreber om idiomatisk / ikke-idiomatisk musik og det senere syn på denne skelnen. Musikeksempler fra undervisningen gennem tiderne illustrerer disse pointer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2013 |
Antal sider | 13 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- intuitiv musik
- fri improvisation
- åben komposition
- genrer (musik)
- differens
- grafisk notation
- Derek Bailey
- Christian Munthe
- Stine Lindahl Jacobsen