Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

I dette kapitel udforskes implementeringen af nye ledelseskoncepter i organisationen som metode til ledelsesudvikling. I forhold til bogens overordnede ramme kan denne type af læringsaktiviteter bedst kategoriseres indenfor det semiformelle læringsrum. Kapitlet argumenterer for, at det semiformelle læringsrum skal struktureres på en særlig måde for at facilitere ledernes udviklingsorienterede læreprocesser bedst muligt. Der argumenteres for fire karakteristika, der fremmer udviklingsorienterede læreprocesser (pædagogisk rammesætning, mulighed for refleksion, praksisrelevans og inddragelse af praksisfællesskabet) og den teoretiske ramme anvendes efterfølgende i analysen af en case om implementering af Leadership Pipeline i en kommune. Til sidst diskuteres deltagernes læringsudbytte samt ulighederne for at forbedre læring og ledelsesudvikling gennem implementering af ledelseskoncepter.
OriginalsprogDansk
TitelLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
RedaktørerHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Antal sider22
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider125-147
Kapitel5
ISBN (Trykt)978-87-7112-666-2
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-665-5
StatusUdgivet - 2017
NavnOrganisatorisk læring og ledelse
Nummer3
ISSN2446-1814

Citer dette

Keller, H. D. (2017). Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring. I H. D. Keller, & S. Frimann (red.), Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis (1 udg., s. 125-147). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Organisatorisk læring og ledelse, Nr. 3
Keller, Hanne Dauer. / Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring. Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. red. / Hanne Dauer Keller ; Søren Frimann. 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. s. 125-147 (Organisatorisk læring og ledelse; Nr. 3).
@inbook{4e40d4e322de40dc8814d0148f8ec0eb,
title = "Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk l{\ae}ring",
abstract = "I dette kapitel udforskes implementeringen af nye ledelseskoncepter i organisationen som metode til ledelsesudvikling. I forhold til bogens overordnede ramme kan denne type af l{\ae}ringsaktiviteter bedst kategoriseres indenfor det semiformelle l{\ae}ringsrum. Kapitlet argumenterer for, at det semiformelle l{\ae}ringsrum skal struktureres p{\aa} en s{\ae}rlig m{\aa}de for at facilitere ledernes udviklingsorienterede l{\ae}reprocesser bedst muligt. Der argumenteres for fire karakteristika, der fremmer udviklingsorienterede l{\ae}reprocesser (p{\ae}dagogisk rammes{\ae}tning, mulighed for refleksion, praksisrelevans og inddragelse af praksisf{\ae}llesskabet) og den teoretiske ramme anvendes efterf{\o}lgende i analysen af en case om implementering af Leadership Pipeline i en kommune. Til sidst diskuteres deltagernes l{\ae}ringsudbytte samt ulighederne for at forbedre l{\ae}ring og ledelsesudvikling gennem implementering af ledelseskoncepter.",
author = "Keller, {Hanne Dauer}",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-666-2",
series = "Organisatorisk l{\ae}ring og ledelse",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "3",
pages = "125--147",
editor = "Keller, {Hanne Dauer} and S{\o}ren Frimann",
booktitle = "Lederes l{\ae}ringsrum",
edition = "1",

}

Keller, HD 2017, Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring. i HD Keller & S Frimann (red), Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. 1 udg, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Organisatorisk læring og ledelse, nr. 3, s. 125-147.

Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring. / Keller, Hanne Dauer.

Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. red. / Hanne Dauer Keller; Søren Frimann. 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. s. 125-147 (Organisatorisk læring og ledelse; Nr. 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring

AU - Keller, Hanne Dauer

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I dette kapitel udforskes implementeringen af nye ledelseskoncepter i organisationen som metode til ledelsesudvikling. I forhold til bogens overordnede ramme kan denne type af læringsaktiviteter bedst kategoriseres indenfor det semiformelle læringsrum. Kapitlet argumenterer for, at det semiformelle læringsrum skal struktureres på en særlig måde for at facilitere ledernes udviklingsorienterede læreprocesser bedst muligt. Der argumenteres for fire karakteristika, der fremmer udviklingsorienterede læreprocesser (pædagogisk rammesætning, mulighed for refleksion, praksisrelevans og inddragelse af praksisfællesskabet) og den teoretiske ramme anvendes efterfølgende i analysen af en case om implementering af Leadership Pipeline i en kommune. Til sidst diskuteres deltagernes læringsudbytte samt ulighederne for at forbedre læring og ledelsesudvikling gennem implementering af ledelseskoncepter.

AB - I dette kapitel udforskes implementeringen af nye ledelseskoncepter i organisationen som metode til ledelsesudvikling. I forhold til bogens overordnede ramme kan denne type af læringsaktiviteter bedst kategoriseres indenfor det semiformelle læringsrum. Kapitlet argumenterer for, at det semiformelle læringsrum skal struktureres på en særlig måde for at facilitere ledernes udviklingsorienterede læreprocesser bedst muligt. Der argumenteres for fire karakteristika, der fremmer udviklingsorienterede læreprocesser (pædagogisk rammesætning, mulighed for refleksion, praksisrelevans og inddragelse af praksisfællesskabet) og den teoretiske ramme anvendes efterfølgende i analysen af en case om implementering af Leadership Pipeline i en kommune. Til sidst diskuteres deltagernes læringsudbytte samt ulighederne for at forbedre læring og ledelsesudvikling gennem implementering af ledelseskoncepter.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-666-2

T3 - Organisatorisk læring og ledelse

SP - 125

EP - 147

BT - Lederes læringsrum

A2 - Keller, Hanne Dauer

A2 - Frimann, Søren

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Keller HD. Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring. I Keller HD, Frimann S, red., Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis. 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2017. s. 125-147. (Organisatorisk læring og ledelse; Nr. 3).