Abstract
Introduktion: 1. januar 2004 initierede sundhedsvæsnet implementeringen af en ny speciallægereform. I den anledning har Danmarks Pædagogiske Universitetsskole i perioden 2002-2006 ito delprojekter forsket i uddannelsespraksis i speciallægeuddannelsen. Artiklenbelyser modtagelsen af speciallægereformens syv kompetenceroller. Rollerne var en del af et pædagogisk paradigmeskifte, som indebar en nyfortolkning af det lægelige kompetencespænd. Det var derfor afgørende at analysere, hvordan rollerne blev modtagetaf lægerne.
Materiale og metode: Undersøgelsens kvalitative data omfatter to semistrukturerede fokusgruppeinterview med deltagelse af 13 læger samt seks observationer af tre uddannelsessøgende læger med opfølgende enkeltinterview.
Resultater: Undersøgelsens resultaterviser, at rollerne knap to år efter reformens indførelse ikke som tilsigtettillægges samme værdi af lægerne. Beskrivelse af kompetencemål afspejler ikke i tilstrækkelig grad hverdagspraksis, hvor mange kompetencer er socialt situerede. Undersøgelsen indikerertillige et behov foruddannelse kvalificering af vejledernei evaluering af kompetencemålfor alle syv roller.
Konklusion: Lægernes opfattelse af rollerne indikerer en diskrepans mellem formuleringsplan og hverdagspraksis, som blandst andet kan tilskrives et fremherskende fokus på rollen som medicinsk ekspert, uudtømmende målbeskrivelser og manglende kvalificering af vejlederne.
Bidragets oversatte titel | Reform of Higher Specialist Training: Implementation of Competence Roles |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Ugeskrift for Laeger |
Vol/bind | 171 |
Udgave nummer | 19 |
Sider (fra-til) | 1580-1584 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 0041-5782 |
Status | Udgivet - 2009 |
Udgivet eksternt | Ja |