Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik?

Birgitte Schjær Jensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

7122 Downloads (Pure)

Resumé

Denne afhandling handler om børn og unge i udsatte positioners fortællinger om oplevelser med sociale myndigheders inddragelsespraksis.
Afhandlingen viser, at børn og unge beskriver sociale myndigheders inddragelsespraksisser som problematiske og vanskelige at håndtere. Mange børn og unge fortæller, at de oplever sig ikke reelt inddraget, men mere symbolsk inddraget eller ikke inddraget.
Afhandlingen viser, at børn og unge gerne kan og vil inddrages, have indflydelse og være medspillere i spørgsmål vedrørende deres livssituation med hjælpeforanstaltninger under forudsætning af ”børnevenlige” inddragelsesformer.
Afhandlingen illustrerer, at skal der være tale om reel inddragelse af udsatte børn og unge, har de brug for støtte til at mestre de formelle inddragelsesmæssige sammenhænge. Mange børn og unge ønsker støtte til at styrke deres kompetencer til at samarbejde med sociale myndigheder. Støtten skal ses som en læreproces for disse børn og unge til mestre livsvilkåret inddragelse i eget liv og til at kunne begå sig i et demokratisk samfund.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider323
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-160-5
DOI
StatusUdgivet - 2014
NavnPh.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-1256

Bibliografisk note

Marianne Skytte, Hovedvejleder

Emneord

  • Inddragelse, udsatte børn, udsatte unge, anbragte børn og unge

Citer dette

Jensen, B. S. (2014). Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik? Aalborg Universitetsforlag. Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet https://doi.org/10.5278/vbn.phd.socsci.00014
Jensen, Birgitte Schjær. / Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik?. Aalborg Universitetsforlag, 2014. 323 s. (Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{e475d4ab1b99468ba559d9403c951a1a,
title = "Inddragelse af udsatte b{\o}rn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik?",
abstract = "Denne afhandling handler om b{\o}rn og unge i udsatte positioners fort{\ae}llinger om oplevelser med sociale myndigheders inddragelsespraksis. Afhandlingen viser, at b{\o}rn og unge beskriver sociale myndigheders inddragelsespraksisser som problematiske og vanskelige at h{\aa}ndtere. Mange b{\o}rn og unge fort{\ae}ller, at de oplever sig ikke reelt inddraget, men mere symbolsk inddraget eller ikke inddraget. Afhandlingen viser, at b{\o}rn og unge gerne kan og vil inddrages, have indflydelse og v{\ae}re medspillere i sp{\o}rgsm{\aa}l vedr{\o}rende deres livssituation med hj{\ae}lpeforanstaltninger under foruds{\ae}tning af ”b{\o}rnevenlige” inddragelsesformer.Afhandlingen illustrerer, at skal der v{\ae}re tale om reel inddragelse af udsatte b{\o}rn og unge, har de brug for st{\o}tte til at mestre de formelle inddragelsesm{\ae}ssige sammenh{\ae}nge. Mange b{\o}rn og unge {\o}nsker st{\o}tte til at styrke deres kompetencer til at samarbejde med sociale myndigheder. St{\o}tten skal ses som en l{\ae}reproces for disse b{\o}rn og unge til mestre livsvilk{\aa}ret inddragelse i eget liv og til at kunne beg{\aa} sig i et demokratisk samfund.",
keywords = "Inddragelse, udsatte b{\o}rn, udsatte unge, anbragte b{\o}rn og unge",
author = "Jensen, {Birgitte Schj{\ae}r}",
note = "Marianne Skytte, Hovedvejleder",
year = "2014",
doi = "10.5278/vbn.phd.socsci.00014",
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Jensen, BS 2014, Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik? Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, Aalborg Universitetsforlag. https://doi.org/10.5278/vbn.phd.socsci.00014

Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik? / Jensen, Birgitte Schjær.

Aalborg Universitetsforlag, 2014. 323 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik?

AU - Jensen, Birgitte Schjær

N1 - Marianne Skytte, Hovedvejleder

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Denne afhandling handler om børn og unge i udsatte positioners fortællinger om oplevelser med sociale myndigheders inddragelsespraksis. Afhandlingen viser, at børn og unge beskriver sociale myndigheders inddragelsespraksisser som problematiske og vanskelige at håndtere. Mange børn og unge fortæller, at de oplever sig ikke reelt inddraget, men mere symbolsk inddraget eller ikke inddraget. Afhandlingen viser, at børn og unge gerne kan og vil inddrages, have indflydelse og være medspillere i spørgsmål vedrørende deres livssituation med hjælpeforanstaltninger under forudsætning af ”børnevenlige” inddragelsesformer.Afhandlingen illustrerer, at skal der være tale om reel inddragelse af udsatte børn og unge, har de brug for støtte til at mestre de formelle inddragelsesmæssige sammenhænge. Mange børn og unge ønsker støtte til at styrke deres kompetencer til at samarbejde med sociale myndigheder. Støtten skal ses som en læreproces for disse børn og unge til mestre livsvilkåret inddragelse i eget liv og til at kunne begå sig i et demokratisk samfund.

AB - Denne afhandling handler om børn og unge i udsatte positioners fortællinger om oplevelser med sociale myndigheders inddragelsespraksis. Afhandlingen viser, at børn og unge beskriver sociale myndigheders inddragelsespraksisser som problematiske og vanskelige at håndtere. Mange børn og unge fortæller, at de oplever sig ikke reelt inddraget, men mere symbolsk inddraget eller ikke inddraget. Afhandlingen viser, at børn og unge gerne kan og vil inddrages, have indflydelse og være medspillere i spørgsmål vedrørende deres livssituation med hjælpeforanstaltninger under forudsætning af ”børnevenlige” inddragelsesformer.Afhandlingen illustrerer, at skal der være tale om reel inddragelse af udsatte børn og unge, har de brug for støtte til at mestre de formelle inddragelsesmæssige sammenhænge. Mange børn og unge ønsker støtte til at styrke deres kompetencer til at samarbejde med sociale myndigheder. Støtten skal ses som en læreproces for disse børn og unge til mestre livsvilkåret inddragelse i eget liv og til at kunne begå sig i et demokratisk samfund.

KW - Inddragelse, udsatte børn, udsatte unge, anbragte børn og unge

U2 - 10.5278/vbn.phd.socsci.00014

DO - 10.5278/vbn.phd.socsci.00014

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik?

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Jensen BS. Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik? Aalborg Universitetsforlag, 2014. 323 s. (Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet). https://doi.org/10.5278/vbn.phd.socsci.00014