Abstract
INDDRAGELSE OG DELTAGELSE I FORANDRINGSPROCESSER
Ved Leicesterkonferencen, The Tavistock Institute, August 2014, undersøgte jeg de psykodynamiske processer, der bidrager til forandringsprocessernes udvikling og kvalitet, særligt med fokus på ‘modstand mod forandringer’. Artiklen tager udgangspunkt i betydningen af at opleve sig inddraget og deltagende i forandringsprocesser for at kunne bidrage til de ændringer, som er forandringsprocessens forudsætning. Artiklen indledes med en kort præsentation af Leicesterkonferencen og oplevelsesorienteret læring. Herefter præsenteres den læreproces, som jeg oplevede på konferencen med beskrivelse af konkrete eksempler på læringssituationer. Oplevelserne relateres til
læringsperspektivet i arbejdskonferencer, og afslutningsvis reflekteres, hvordan ‘modstand mod forandring’ kan forstås som en ressource, når perspektivet ændres fra et individuelt fokus til et psykodynamisk organisationspsykologisk perspektiv.
Ved Leicesterkonferencen, The Tavistock Institute, August 2014, undersøgte jeg de psykodynamiske processer, der bidrager til forandringsprocessernes udvikling og kvalitet, særligt med fokus på ‘modstand mod forandringer’. Artiklen tager udgangspunkt i betydningen af at opleve sig inddraget og deltagende i forandringsprocesser for at kunne bidrage til de ændringer, som er forandringsprocessens forudsætning. Artiklen indledes med en kort præsentation af Leicesterkonferencen og oplevelsesorienteret læring. Herefter præsenteres den læreproces, som jeg oplevede på konferencen med beskrivelse af konkrete eksempler på læringssituationer. Oplevelserne relateres til
læringsperspektivet i arbejdskonferencer, og afslutningsvis reflekteres, hvordan ‘modstand mod forandring’ kan forstås som en ressource, når perspektivet ændres fra et individuelt fokus til et psykodynamisk organisationspsykologisk perspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Erhvervspsykologi |
Vol/bind | 13 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 18-31 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 1602-9968 |
Status | Udgivet - 15 jun. 2015 |
Emneord
- Forandringsprocesser
- Inddragelse og deltagelse
- Tavistock