Indgang og adgang på erhvervsuddannelserne: Analyse af tømrerelevernes muligheder og udfordringer i mødet med faget, lærerne og de pædagogiske praksisser på grundforløbet

Publikation: Ph.d.-afhandling

På baggrund af en antropologisk inspireret kvalitativ undersøgelse på erhvervsuddannelsernes tømrergrundforløb beskæftiger denne afhandling sig med analyser af elevernes møde med lærerne, undervisningen og de pædagogiske praksisser. Afhandlingen fokuserer særligt på starten af grundforløbet, hvor disse forhold bliver særligt tydelige. I afhandlingen er jeg optaget af at koble et mikroperspektiv på dette pædagogiske møde mellem lærere og elever med et makroperspektiv på erhvervsuddannelsernes rammer og vilkår og overordnede uddannelsesmæssige diskurser. På den måde udgør afhandlingen et sociologisk pædagogisk bidrag til erhvervsuddannelsesforskningen, der rækker ud over de konkrete tømrerfaglige kontekster, analyserne er empirisk forankret i. Afhandlingen baserer sig på fem artikler, der hver især søger at belyse, forstå og analyserer det overordnede forskningsspørgsmål: Hvad betyder de pædagogiske praksisser på tømreruddannelsen for elevernes oplevelse af at starte på uddannelsen og deres muligheder for at positionere sig som tømrerfaglige grundforløbselever? I afhandlingen argumenterer for, at fremfor at tænke i enkle løsninger og målrettede initiativer på de udfordringer erhvervsuddannelserne står overfor, først og fremmest at sætte fokus på den pædagogiske og didaktiske udvikling i og af erhvervsuddannelserne med udgangspunkt i erhvervsfagligheden, elevernes perspektiv og på baggrund af et ressourcesyn på eleverne.
UdgivelsesstedKøbenhavn
Udgiver