Indgang og adgang på erhvervsuddannelserne: Analyse af tømrerelevernes muligheder og udfordringer i mødet med faget, lærerne og de pædagogiske praksisser på grundforløbet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Resumé

På baggrund af en antropologisk inspireret kvalitativ undersøgelse på erhvervsuddannelsernes tømrergrundforløb beskæftiger denne afhandling sig med analyser af elevernes møde med lærerne, undervisningen og de pædagogiske praksisser. Afhandlingen fokuserer særligt på starten af grundforløbet, hvor disse forhold bliver særligt tydelige. I afhandlingen er jeg optaget af at koble et mikroperspektiv på dette pædagogiske møde mellem lærere og elever med et makroperspektiv på erhvervsuddannelsernes rammer og vilkår og overordnede uddannelsesmæssige diskurser. På den måde udgør afhandlingen et sociologisk pædagogisk bidrag til erhvervsuddannelsesforskningen, der rækker ud over de konkrete tømrerfaglige kontekster, analyserne er empirisk forankret i. Afhandlingen baserer sig på fem artikler, der hver især søger at belyse, forstå og analyserer det overordnede forskningsspørgsmål: Hvad betyder de pædagogiske praksisser på tømreruddannelsen for elevernes oplevelse af at starte på uddannelsen og deres muligheder for at positionere sig som tømrerfaglige grundforløbselever? I afhandlingen argumenterer for, at fremfor at tænke i enkle løsninger og målrettede initiativer på de udfordringer erhvervsuddannelserne står overfor, først og fremmest at sætte fokus på den pædagogiske og didaktiske udvikling i og af erhvervsuddannelserne med udgangspunkt i erhvervsfagligheden, elevernes perspektiv og på baggrund af et ressourcesyn på eleverne.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet
Antal sider178
ISBN (Trykt)978-87-7684-888-0
StatusUdgivet - 2013
Udgivet eksterntJa

Citer dette

@phdthesis{50da9ee6132a434db0ab51d8735a96ed,
title = "Indgang og adgang p{\aa} erhvervsuddannelserne: Analyse af t{\o}mrerelevernes muligheder og udfordringer i m{\o}det med faget, l{\ae}rerne og de p{\ae}dagogiske praksisser p{\aa} grundforl{\o}bet",
abstract = "P{\aa} baggrund af en antropologisk inspireret kvalitativ unders{\o}gelse p{\aa} erhvervsuddannelsernes t{\o}mrergrundforl{\o}b besk{\ae}ftiger denne afhandling sig med analyser af elevernes m{\o}de med l{\ae}rerne, undervisningen og de p{\ae}dagogiske praksisser. Afhandlingen fokuserer s{\ae}rligt p{\aa} starten af grundforl{\o}bet, hvor disse forhold bliver s{\ae}rligt tydelige. I afhandlingen er jeg optaget af at koble et mikroperspektiv p{\aa} dette p{\ae}dagogiske m{\o}de mellem l{\ae}rere og elever med et makroperspektiv p{\aa} erhvervsuddannelsernes rammer og vilk{\aa}r og overordnede uddannelsesm{\ae}ssige diskurser. P{\aa} den m{\aa}de udg{\o}r afhandlingen et sociologisk p{\ae}dagogisk bidrag til erhvervsuddannelsesforskningen, der r{\ae}kker ud over de konkrete t{\o}mrerfaglige kontekster, analyserne er empirisk forankret i. Afhandlingen baserer sig p{\aa} fem artikler, der hver is{\ae}r s{\o}ger at belyse, forst{\aa} og analyserer det overordnede forskningssp{\o}rgsm{\aa}l: Hvad betyder de p{\ae}dagogiske praksisser p{\aa} t{\o}mreruddannelsen for elevernes oplevelse af at starte p{\aa} uddannelsen og deres muligheder for at positionere sig som t{\o}mrerfaglige grundforl{\o}bselever? I afhandlingen argumenterer for, at fremfor at t{\ae}nke i enkle l{\o}sninger og m{\aa}lrettede initiativer p{\aa} de udfordringer erhvervsuddannelserne st{\aa}r overfor, f{\o}rst og fremmest at s{\ae}tte fokus p{\aa} den p{\ae}dagogiske og didaktiske udvikling i og af erhvervsuddannelserne med udgangspunkt i erhvervsfagligheden, elevernes perspektiv og p{\aa} baggrund af et ressourcesyn p{\aa} eleverne.",
author = "Louw, {Arnt Vestergaard}",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7684-888-0",
publisher = "Institut for Uddannelse og P{\ae}dagogik (DPU) Aarhus Universitet",

}

Indgang og adgang på erhvervsuddannelserne : Analyse af tømrerelevernes muligheder og udfordringer i mødet med faget, lærerne og de pædagogiske praksisser på grundforløbet. / Louw, Arnt Vestergaard.

København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet, 2013. 178 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Indgang og adgang på erhvervsuddannelserne

T2 - Analyse af tømrerelevernes muligheder og udfordringer i mødet med faget, lærerne og de pædagogiske praksisser på grundforløbet

AU - Louw, Arnt Vestergaard

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - På baggrund af en antropologisk inspireret kvalitativ undersøgelse på erhvervsuddannelsernes tømrergrundforløb beskæftiger denne afhandling sig med analyser af elevernes møde med lærerne, undervisningen og de pædagogiske praksisser. Afhandlingen fokuserer særligt på starten af grundforløbet, hvor disse forhold bliver særligt tydelige. I afhandlingen er jeg optaget af at koble et mikroperspektiv på dette pædagogiske møde mellem lærere og elever med et makroperspektiv på erhvervsuddannelsernes rammer og vilkår og overordnede uddannelsesmæssige diskurser. På den måde udgør afhandlingen et sociologisk pædagogisk bidrag til erhvervsuddannelsesforskningen, der rækker ud over de konkrete tømrerfaglige kontekster, analyserne er empirisk forankret i. Afhandlingen baserer sig på fem artikler, der hver især søger at belyse, forstå og analyserer det overordnede forskningsspørgsmål: Hvad betyder de pædagogiske praksisser på tømreruddannelsen for elevernes oplevelse af at starte på uddannelsen og deres muligheder for at positionere sig som tømrerfaglige grundforløbselever? I afhandlingen argumenterer for, at fremfor at tænke i enkle løsninger og målrettede initiativer på de udfordringer erhvervsuddannelserne står overfor, først og fremmest at sætte fokus på den pædagogiske og didaktiske udvikling i og af erhvervsuddannelserne med udgangspunkt i erhvervsfagligheden, elevernes perspektiv og på baggrund af et ressourcesyn på eleverne.

AB - På baggrund af en antropologisk inspireret kvalitativ undersøgelse på erhvervsuddannelsernes tømrergrundforløb beskæftiger denne afhandling sig med analyser af elevernes møde med lærerne, undervisningen og de pædagogiske praksisser. Afhandlingen fokuserer særligt på starten af grundforløbet, hvor disse forhold bliver særligt tydelige. I afhandlingen er jeg optaget af at koble et mikroperspektiv på dette pædagogiske møde mellem lærere og elever med et makroperspektiv på erhvervsuddannelsernes rammer og vilkår og overordnede uddannelsesmæssige diskurser. På den måde udgør afhandlingen et sociologisk pædagogisk bidrag til erhvervsuddannelsesforskningen, der rækker ud over de konkrete tømrerfaglige kontekster, analyserne er empirisk forankret i. Afhandlingen baserer sig på fem artikler, der hver især søger at belyse, forstå og analyserer det overordnede forskningsspørgsmål: Hvad betyder de pædagogiske praksisser på tømreruddannelsen for elevernes oplevelse af at starte på uddannelsen og deres muligheder for at positionere sig som tømrerfaglige grundforløbselever? I afhandlingen argumenterer for, at fremfor at tænke i enkle løsninger og målrettede initiativer på de udfordringer erhvervsuddannelserne står overfor, først og fremmest at sætte fokus på den pædagogiske og didaktiske udvikling i og af erhvervsuddannelserne med udgangspunkt i erhvervsfagligheden, elevernes perspektiv og på baggrund af et ressourcesyn på eleverne.

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 978-87-7684-888-0

BT - Indgang og adgang på erhvervsuddannelserne

PB - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet

CY - København

ER -