Individual music therapy for agitation in dementia: An exploratory randomized controlled trial

Hanne Mette Ochsner Ridder, Brynjulf Stige, Liv Gunnhild Qvale, Christian Gold

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Godt nyt til dem, der har nydt et liv som glade musikere. Musik kan ikke blot bidrage til at øge kognitiv reserve, men kan også skabe ro og nærvær. Det er en unik ressource, og der er i den seneste tid kommet fokus på de skjulte fordele ved musiknydelse, musikudøvelse og musikalsk samvær, og bl.a. er der inddraget spørgsmål om dette i den seneste danske folkesundhedsundersøgelse. I en undersøgelse fra Institut for Kommunikation udført i samarbejde med forskere fra Universitetet i Bergen er fokus på effekten af musikterapi på personer med svær demens, som udviser symptomer på urolig adfærd, og derfor er særligt plejekrævende. Undersøgelsen viser, at musikterapien kan mindske personalets oplevelse af urolig adfærd, samt forebygge brugen af psykofarmaka. Artiklen er publiceret i Aging & Mental Health og lå allerede kort efter publiceringen på tidsskriftets top 10 for de mest læste artikler. Den 5årige kandidatuddannelse i Musikterapi på Aalborg Universitet er unik i dansk unddannelsessammenhæng og har samtid et internationalt anerkendt forskerprogram.
OriginalsprogEngelsk
TitelBreaking new ground : Dedicated to Finn Kjærsdam