Indledning

Elevernes egenproduktion og elevinddragelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingForord/Indledning/efterskriftForskningpeer review

Resumé

Bogen og projektet tager udgangspunkt i forskningstraditioner, der knytter sig til elevers produktion som læringspraksis både i og uden for skolen i en kobling med konstruktivistiske og kollaborative læringsteorier, herunder teorier om formelle og uformelle læreprocesser og videndeling, didaktisk designteori, teori om multimodalitet, legeteori, kreativitetsteori og teorier fra feltet Human Computer Interaction (HCI).
I projektet har indgået en række af seks interventioner, som er gennemført på hver af de deltagende skoler og som har udgjort omdrejningspunktet i udviklings- og forskningsprojektet. Forskere og lærere/lærerteams på de enkelte skoler har forud for hver intervention samarbejdet om planlægning, og efterfølgende har alle parter evalueret og reflekteret over interventionen. Centralt i interventionerne har været, at eleverne skulle producere digitalt, at interventionerne skulle indgå ”naturligt” i skolehverdagen, altså være og kunne blive en del af den daglige skolepraksis, at kompleksiteten skulle øges fra første til sidste intervention, og at eleverne skulle producere læringsressourcer til andre elever. Konklusionen på projektet er, at elevernes digitale produktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.
OriginalsprogDansk
TitelDigital Produktion : Deltagelse og læring
RedaktørerBirgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen, Helle Marie Skovbjerg
Antal sider6
Vol/bind1
Udgivelses stedFrederikshavn
ForlagDafolo Forlag A/S
Publikationsdato2017
Udgave1
Sider5-10
ISBN (Trykt)978-87-7160-530-3
StatusUdgivet - 2017
NavnUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Bibliografisk note

udkommer i serien "Undervisning og læring" som er i BFI-listen opdateret 4/9 2017

Citer dette

Sørensen, B. H., Levinsen, K. T., & Skovbjerg, H. M. (2017). Indledning: Elevernes egenproduktion og elevinddragelse. I B. H. Sørensen, K. T. Levinsen, & H. M. Skovbjerg (red.), Digital Produktion: Deltagelse og læring (1 udg., Bind 1, s. 5-10). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. Undervisning og læring
Sørensen, Birgitte Holm ; Levinsen, Karin Tweddell ; Skovbjerg, Helle Marie. / Indledning : Elevernes egenproduktion og elevinddragelse. Digital Produktion: Deltagelse og læring. red. / Birgitte Holm Sørensen ; Karin Tweddell Levinsen ; Helle Marie Skovbjerg. Bind 1 1. udg. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2017. s. 5-10 (Undervisning og læring).
@inbook{5f1ad638f5d34850bc1e07b07a6deb44,
title = "Indledning: Elevernes egenproduktion og elevinddragelse",
abstract = "Bogen og projektet tager udgangspunkt i forskningstraditioner, der knytter sig til elevers produktion som l{\ae}ringspraksis b{\aa}de i og uden for skolen i en kobling med konstruktivistiske og kollaborative l{\ae}ringsteorier, herunder teorier om formelle og uformelle l{\ae}reprocesser og videndeling, didaktisk designteori, teori om multimodalitet, legeteori, kreativitetsteori og teorier fra feltet Human Computer Interaction (HCI).I projektet har indg{\aa}et en r{\ae}kke af seks interventioner, som er gennemf{\o}rt p{\aa} hver af de deltagende skoler og som har udgjort omdrejningspunktet i udviklings- og forskningsprojektet. Forskere og l{\ae}rere/l{\ae}rerteams p{\aa} de enkelte skoler har forud for hver intervention samarbejdet om planl{\ae}gning, og efterf{\o}lgende har alle parter evalueret og reflekteret over interventionen. Centralt i interventionerne har v{\ae}ret, at eleverne skulle producere digitalt, at interventionerne skulle indg{\aa} ”naturligt” i skolehverdagen, alts{\aa} v{\ae}re og kunne blive en del af den daglige skolepraksis, at kompleksiteten skulle {\o}ges fra f{\o}rste til sidste intervention, og at eleverne skulle producere l{\ae}ringsressourcer til andre elever. Konklusionen p{\aa} projektet er, at elevernes digitale produktion kvalificerer elevernes faglige l{\ae}reprocesser og l{\ae}ringsresultater, n{\aa}r l{\ae}rerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvst{\ae}ndigt inden for dette rammedesign, og hvor m{\aa}l og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.",
author = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Levinsen, {Karin Tweddell} and Skovbjerg, {Helle Marie}",
note = "udkommer i serien {"}Undervisning og l{\ae}ring{"} som er i BFI-listen opdateret 4/9 2017",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-530-3",
volume = "1",
pages = "5--10",
editor = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Levinsen, {Karin Tweddell} and Skovbjerg, {Helle Marie}",
booktitle = "Digital Produktion",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",
edition = "1",

}

Sørensen, BH, Levinsen, KT & Skovbjerg, HM 2017, Indledning: Elevernes egenproduktion og elevinddragelse. i BH Sørensen, KT Levinsen & HM Skovbjerg (red), Digital Produktion: Deltagelse og læring. 1 udg, bind 1, Dafolo Forlag A/S, Frederikshavn, Undervisning og læring, s. 5-10.

Indledning : Elevernes egenproduktion og elevinddragelse. / Sørensen, Birgitte Holm; Levinsen, Karin Tweddell; Skovbjerg, Helle Marie.

Digital Produktion: Deltagelse og læring. red. / Birgitte Holm Sørensen; Karin Tweddell Levinsen; Helle Marie Skovbjerg. Bind 1 1. udg. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2017. s. 5-10 (Undervisning og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingForord/Indledning/efterskriftForskningpeer review

TY - GEN

T1 - Indledning

T2 - Elevernes egenproduktion og elevinddragelse

AU - Sørensen, Birgitte Holm

AU - Levinsen, Karin Tweddell

AU - Skovbjerg, Helle Marie

N1 - udkommer i serien "Undervisning og læring" som er i BFI-listen opdateret 4/9 2017

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Bogen og projektet tager udgangspunkt i forskningstraditioner, der knytter sig til elevers produktion som læringspraksis både i og uden for skolen i en kobling med konstruktivistiske og kollaborative læringsteorier, herunder teorier om formelle og uformelle læreprocesser og videndeling, didaktisk designteori, teori om multimodalitet, legeteori, kreativitetsteori og teorier fra feltet Human Computer Interaction (HCI).I projektet har indgået en række af seks interventioner, som er gennemført på hver af de deltagende skoler og som har udgjort omdrejningspunktet i udviklings- og forskningsprojektet. Forskere og lærere/lærerteams på de enkelte skoler har forud for hver intervention samarbejdet om planlægning, og efterfølgende har alle parter evalueret og reflekteret over interventionen. Centralt i interventionerne har været, at eleverne skulle producere digitalt, at interventionerne skulle indgå ”naturligt” i skolehverdagen, altså være og kunne blive en del af den daglige skolepraksis, at kompleksiteten skulle øges fra første til sidste intervention, og at eleverne skulle producere læringsressourcer til andre elever. Konklusionen på projektet er, at elevernes digitale produktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.

AB - Bogen og projektet tager udgangspunkt i forskningstraditioner, der knytter sig til elevers produktion som læringspraksis både i og uden for skolen i en kobling med konstruktivistiske og kollaborative læringsteorier, herunder teorier om formelle og uformelle læreprocesser og videndeling, didaktisk designteori, teori om multimodalitet, legeteori, kreativitetsteori og teorier fra feltet Human Computer Interaction (HCI).I projektet har indgået en række af seks interventioner, som er gennemført på hver af de deltagende skoler og som har udgjort omdrejningspunktet i udviklings- og forskningsprojektet. Forskere og lærere/lærerteams på de enkelte skoler har forud for hver intervention samarbejdet om planlægning, og efterfølgende har alle parter evalueret og reflekteret over interventionen. Centralt i interventionerne har været, at eleverne skulle producere digitalt, at interventionerne skulle indgå ”naturligt” i skolehverdagen, altså være og kunne blive en del af den daglige skolepraksis, at kompleksiteten skulle øges fra første til sidste intervention, og at eleverne skulle producere læringsressourcer til andre elever. Konklusionen på projektet er, at elevernes digitale produktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.

UR - https://issuu.com/dafoloforlag/docs/digital_20produktion

M3 - Forord/Indledning/efterskrift

SN - 978-87-7160-530-3

VL - 1

SP - 5

EP - 10

BT - Digital Produktion

A2 - Sørensen, Birgitte Holm

A2 - Levinsen, Karin Tweddell

A2 - Skovbjerg, Helle Marie

PB - Dafolo Forlag A/S

CY - Frederikshavn

ER -

Sørensen BH, Levinsen KT, Skovbjerg HM. Indledning: Elevernes egenproduktion og elevinddragelse. I Sørensen BH, Levinsen KT, Skovbjerg HM, red., Digital Produktion: Deltagelse og læring. 1 udg. Bind 1. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. 2017. s. 5-10. (Undervisning og læring).