Abstract

Formålet med bogen er at præsentere dannelsesperspektiver og dermed
et bud på, hvordan vi kan skabe en uddannelseskultur, der er befordrende
for studerendes faglige udvikling, trivsel og i sidste ende også karrieremuligheder.
Vi vil gennem bogen argumentere for, at de studerendes
faglige udvikling og tilgang til studiet bør være styret af de studerendes
nysgerrighed og eksistentielle engagement. Denne nysgerrighed og dette
engagement får plads indenfor det problemorienterede projektarbejde.
De studerende kan her – hvis de gives frihed til det – forfølge problemstillinger,
som de oplever som eksistentielt meningsfulde. Herved bliver
det problemorienterede projektarbejde ikke alene en central pædagogisk
tilgang, det bliver potentielt også understøttende i forhold til en personlig
dannelsesproces. De studerendes personlig-faglige dannelse er således
eksistentielt dannende, og denne dannelse sker for de studerendes egen
skyld.
OriginalsprogDansk
TitelProjektarbejdets dannelsespotentiale
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2022
Sider9-21
ISBN (Trykt)978-87-7210-793-6
StatusUdgivet - 2022
NavnStudier i problembaseret læring ved videregående uddannelser
ISSN2246-5804

Emneord

  • Dannelse
  • Projektarbejde
  • Problemorienteret projektarbejde
  • Fortællinger
  • Dannelsesfortællinger
  • Dannelsesworkshop

Citationsformater