Aktiviteter pr. år
Abstract
Udvikling af informationskompetence i sundhedsfaglig læring
Der har i en årrække inden for de videregående uddannelser været fokus på, at studerendes udvikling af informationskompetence og læring igennem problemorienteret projektarbejde er tæt forbundet, og at et nært samarbejde mellem bibliotek og uddannelsesmiljø er en væsentlig forudsætning for studerendes læring. I praksis er der dog en række forhold, som kan hindre et effektivt samarbejde mellem bibliotek og uddannelse og bevirke, at de pædagogiske intentioner ikke indfries. I et tværfagligt samarbejde mellem universitetsbibliotek og fagmiljø blev der i 2012 i forbindelse med opstarten af en ny 2-årig kandidatuddannelse i folkesundhedsvidenskab ved Aalborg Universitet, udviklet et undervisningsforløb og en række læringsunderstøttende tiltag, som obligatorisk anvendelse af søgebilag i projekter og tværfaglige søgeworkshops, baseret på teorier om problembaseret læring og tilrettelæggelse af søge-lære processer. På baggrund af empiriske data fra informationssøgningstest, studenterprojektrapporter og gruppeinterviews undersøges effekten af undervisningen på de studerendes udvikling af informationskompetence samt deres perspektiver på læringsunderstøttende tiltag. Der identificeres fremmende og hæmmende faktorer ift. udvikling af informationskompetence og afslutningsvis diskuteres styrker og svagheder samt hvilke forhold, som er centrale – og også relevante i en bredere universitetspædagogisk sammenhæng – hvis informationskompetence skal integreres som del af de studerendes grundlæggende faglighed.
Der har i en årrække inden for de videregående uddannelser været fokus på, at studerendes udvikling af informationskompetence og læring igennem problemorienteret projektarbejde er tæt forbundet, og at et nært samarbejde mellem bibliotek og uddannelsesmiljø er en væsentlig forudsætning for studerendes læring. I praksis er der dog en række forhold, som kan hindre et effektivt samarbejde mellem bibliotek og uddannelse og bevirke, at de pædagogiske intentioner ikke indfries. I et tværfagligt samarbejde mellem universitetsbibliotek og fagmiljø blev der i 2012 i forbindelse med opstarten af en ny 2-årig kandidatuddannelse i folkesundhedsvidenskab ved Aalborg Universitet, udviklet et undervisningsforløb og en række læringsunderstøttende tiltag, som obligatorisk anvendelse af søgebilag i projekter og tværfaglige søgeworkshops, baseret på teorier om problembaseret læring og tilrettelæggelse af søge-lære processer. På baggrund af empiriske data fra informationssøgningstest, studenterprojektrapporter og gruppeinterviews undersøges effekten af undervisningen på de studerendes udvikling af informationskompetence samt deres perspektiver på læringsunderstøttende tiltag. Der identificeres fremmende og hæmmende faktorer ift. udvikling af informationskompetence og afslutningsvis diskuteres styrker og svagheder samt hvilke forhold, som er centrale – og også relevante i en bredere universitetspædagogisk sammenhæng – hvis informationskompetence skal integreres som del af de studerendes grundlæggende faglighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 5 maj 2014 |
Status | Udgivet - 5 maj 2014 |
Begivenhed | DUN Konference - , Danmark Varighed: 5 maj 2014 → 6 maj 2014 |
Konference
Konference | DUN Konference |
---|---|
Land/Område | Danmark |
Periode | 05/05/2014 → 06/05/2014 |
Emneord
- Informationskompetence
- søge-lære processer
- integration bibliotek og fag
Aktiviteter
-
DUN Konference
Mette Buje Grundsøe (Deltager)
5 maj 2014 → 6 maj 2014Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
DUN Konference 2014
Mona Lisa Dahms (Deltager)
5 maj 2014 → 6 maj 2014Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
-
Konsulent - Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN)
Mette Buje Grundsøe (Andet)
2014 → 2019Aktivitet: Andet