Informationskompetence i problembaseret læring: Et empirisk studie af læringseffekter og studenterperspektiver

Mette Buje Grundsøe, Charlotte Overgaard

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

210 Downloads (Pure)

Abstract

Udvikling af informationskompetence i sundhedsfaglig læring
Der har i en årrække inden for de videregående uddannelser været fokus på, at studerendes udvikling af informationskompetence og læring igennem problemorienteret projektarbejde er tæt forbundet, og at et nært samarbejde mellem bibliotek og uddannelsesmiljø er en væsentlig forudsætning for studerendes læring. I praksis er der dog en række forhold, som kan hindre et effektivt samarbejde mellem bibliotek og uddannelse og bevirke, at de pædagogiske intentioner ikke indfries. I et tværfagligt samarbejde mellem universitetsbibliotek og fagmiljø blev der i 2012 i forbindelse med opstarten af en ny 2-årig kandidatuddannelse i folkesundhedsvidenskab ved Aalborg Universitet, udviklet et undervisningsforløb og en række læringsunderstøttende tiltag, som obligatorisk anvendelse af søgebilag i projekter og tværfaglige søgeworkshops, baseret på teorier om problembaseret læring og tilrettelæggelse af søge-lære processer. På baggrund af empiriske data fra informationssøgningstest, studenterprojektrapporter og gruppeinterviews undersøges effekten af undervisningen på de studerendes udvikling af informationskompetence samt deres perspektiver på læringsunderstøttende tiltag. Der identificeres fremmende og hæmmende faktorer ift. udvikling af informationskompetence og afslutningsvis diskuteres styrker og svagheder samt hvilke forhold, som er centrale – og også relevante i en bredere universitetspædagogisk sammenhæng – hvis informationskompetence skal integreres som del af de studerendes grundlæggende faglighed.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato5 maj 2014
StatusUdgivet - 5 maj 2014
BegivenhedDUN Konference - , Danmark
Varighed: 5 maj 20146 maj 2014

Konference

KonferenceDUN Konference
Land/OmrådeDanmark
Periode05/05/201406/05/2014

Emneord

  • Informationskompetence
  • søge-lære processer
  • integration bibliotek og fag

Citationsformater