Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

53 Downloads (Pure)

Resumé

Strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, også kaldet ’lydbranding’, har været omdrejningspunktet for en række praktikeres bogudgivelser og efterfølgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingfænomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstrømninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at gængs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.
OriginalsprogDansk
TitelSkriverier i luften : Festskrift til Jørgen Riber Christensen
RedaktørerSteen Ledet Christiansen, Ole Ertløv Hansen, Kim Toft Hansen, Thomas Mosebo Simonsen
Antal sider19
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdatojun. 2017
Sider101-119
Artikelnummer7
Kapitel7
ISBN (Trykt)978-87-7112-645-7
StatusUdgivet - jun. 2017
NavnInterdisciplinære kulturstudier
Vol/bind9
ISSN1904-898X

Citer dette

Bonde, A. (2017). Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. I S. Ledet Christiansen, O. Ertløv Hansen, K. Toft Hansen, & T. Mosebo Simonsen (red.), Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen (s. 101-119). [7] Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Interdisciplinære kulturstudier, Bind. 9
Bonde, Anders. / Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen. red. / Steen Ledet Christiansen ; Ole Ertløv Hansen ; Kim Toft Hansen ; Thomas Mosebo Simonsen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. s. 101-119 (Interdisciplinære kulturstudier, Bind 9).
@inbook{fe8f9b554afe4023b7b8eafe9027482e,
title = "Ingeni{\o}rarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt?: Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider",
abstract = "Strategisk tilrettel{\ae}ggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, ogs{\aa} kaldet ’lydbranding’, har v{\ae}ret omdrejningspunktet for en r{\ae}kke praktikeres bogudgivelser og efterf{\o}lgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingf{\ae}nomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstr{\o}mninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at g{\ae}ngs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.",
author = "Anders Bonde",
year = "2017",
month = "6",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-645-7",
series = "Interdisciplin{\ae}re kulturstudier",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
pages = "101--119",
editor = "{Ledet Christiansen}, Steen and {Ertl{\o}v Hansen}, Ole and {Toft Hansen}, Kim and {Mosebo Simonsen}, Thomas",
booktitle = "Skriverier i luften",

}

Bonde, A 2017, Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. i S Ledet Christiansen, O Ertløv Hansen, K Toft Hansen & T Mosebo Simonsen (red), Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen., 7, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Interdisciplinære kulturstudier, bind 9, s. 101-119.

Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. / Bonde, Anders.

Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen. red. / Steen Ledet Christiansen; Ole Ertløv Hansen; Kim Toft Hansen; Thomas Mosebo Simonsen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. s. 101-119 7 (Interdisciplinære kulturstudier, Bind 9).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt?

T2 - Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider

AU - Bonde, Anders

PY - 2017/6

Y1 - 2017/6

N2 - Strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, også kaldet ’lydbranding’, har været omdrejningspunktet for en række praktikeres bogudgivelser og efterfølgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingfænomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstrømninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at gængs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.

AB - Strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, også kaldet ’lydbranding’, har været omdrejningspunktet for en række praktikeres bogudgivelser og efterfølgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingfænomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstrømninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at gængs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-645-7

T3 - Interdisciplinære kulturstudier

SP - 101

EP - 119

BT - Skriverier i luften

A2 - Ledet Christiansen, Steen

A2 - Ertløv Hansen, Ole

A2 - Toft Hansen, Kim

A2 - Mosebo Simonsen, Thomas

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Bonde A. Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. I Ledet Christiansen S, Ertløv Hansen O, Toft Hansen K, Mosebo Simonsen T, red., Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2017. s. 101-119. 7. (Interdisciplinære kulturstudier, Bind 9).