Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

66 Downloads (Pure)

Abstrakt

Strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, også kaldet ’lydbranding’, har været omdrejningspunktet for en række praktikeres bogudgivelser og efterfølgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingfænomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstrømninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at gængs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.
OriginalsprogDansk
TitelSkriverier i luften : Festskrift til Jørgen Riber Christensen
RedaktørerSteen Ledet Christiansen, Ole Ertløv Hansen, Kim Toft Hansen, Thomas Mosebo Simonsen
Antal sider19
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdatojun. 2017
Sider101-119
Artikelnummer7
Kapitel7
ISBN (Trykt)978-87-7112-645-7
StatusUdgivet - jun. 2017
NavnInterdisciplinære kulturstudier
Vol/bind9
ISSN1904-898X

Citationsformater