Inkluderende støtteforanstaltninger i folkeskolens almenundervisning: En undersøgelse af støtteforanstaltningers betydning for elevers deltagelsesmuligheder, læring og oplevelse af inklusion

Thomas Thyrring Engsig

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

1370 Downloads (Pure)

Resumé

Denne afhandling er en empirisk undersøgelse af betydningen af anvendelsen af inkluderende støtteforanstaltninger i skolens almenundervisning. Inklusion eller måske snarere inkluderende pædagogik er et betydningsfuldt tema i såvel den nationale som internationale pædagogiske praksis, uddannelsespolitik og offentlige debat.
I Danmark har dette blandt andet manifesteret sig gennem en række uddannelsespolitiske initiativer, der har til hensigt at øge inklusionen af elever med vanskeligheder og særlige behov i skolens almene undervisning. Ikke desto mindre tyder noget på, at ønsket om en mere inkluderende skole og skolernes egentlige inklusionsbestræbelser er problem- og dilemmafyldte. Eksisterende forskning og holdningen blandt en række af skolens interessenter påpeger imidlertid på, at anvendelsen af støtteforanstaltninger har et inkluderende potentiale. Dog er der ligeledes noget, der antyder, at vidensgrundlaget, i forhold til denne anvendelse af støtteforanstaltninger i en inkluderende undervisning, er spinkelt. Mere specifikt ved vi tilsyneladende meget lidt om, hvilken betydning anvendelsen af støtteforanstaltninger i skolens almenundervisning har for elevens deltagelse i skolens fællesskaber, personlige oplevelse af at være inkluderet og læring.
Det er denne problemstilling, afhandlingen beskæftiger sig med.
Metodisk er afhandlingen forankret i mixed methods-forskning. De kvantitative data består af besvarelser fra omkring 19.000 elever og lærere, og over en periode på tre måneder blev der udført etnografisk feltarbejde på to skoler.
Afhandlingens resultater peger på en række betydninger af anvendelsen af inkluderende støtteforanstaltninger, der afstedkommer væsentlige bidrag til en relevant og aktuel pædagogisk problemstilling.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider379
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-432-3
DOI
StatusUdgivet - 2015
NavnPh.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-1256

Bibliografisk note

Lars Qvortrup, Hovedvejleder

Note vedr. afhandling

Lars Qvortrup, Supervisor

Citer dette

Engsig, Thomas Thyrring. / Inkluderende støtteforanstaltninger i folkeskolens almenundervisning : En undersøgelse af støtteforanstaltningers betydning for elevers deltagelsesmuligheder, læring og oplevelse af inklusion. Aalborg Universitetsforlag, 2015. 379 s. (Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{9c844f387856453da90fa28ce05da000,
title = "Inkluderende st{\o}tteforanstaltninger i folkeskolens almenundervisning: En unders{\o}gelse af st{\o}tteforanstaltningers betydning for elevers deltagelsesmuligheder, l{\ae}ring og oplevelse af inklusion",
abstract = "Denne afhandling er en empirisk unders{\o}gelse af betydningen af anvendelsen af inkluderende st{\o}tteforanstaltninger i skolens almenundervisning. Inklusion eller m{\aa}ske snarere inkluderende p{\ae}dagogik er et betydningsfuldt tema i s{\aa}vel den nationale som internationale p{\ae}dagogiske praksis, uddannelsespolitik og offentlige debat. I Danmark har dette blandt andet manifesteret sig gennem en r{\ae}kke uddannelsespolitiske initiativer, der har til hensigt at {\o}ge inklusionen af elever med vanskeligheder og s{\ae}rlige behov i skolens almene undervisning. Ikke desto mindre tyder noget p{\aa}, at {\o}nsket om en mere inkluderende skole og skolernes egentlige inklusionsbestr{\ae}belser er problem- og dilemmafyldte. Eksisterende forskning og holdningen blandt en r{\ae}kke af skolens interessenter p{\aa}peger imidlertid p{\aa}, at anvendelsen af st{\o}tteforanstaltninger har et inkluderende potentiale. Dog er der ligeledes noget, der antyder, at vidensgrundlaget, i forhold til denne anvendelse af st{\o}tteforanstaltninger i en inkluderende undervisning, er spinkelt. Mere specifikt ved vi tilsyneladende meget lidt om, hvilken betydning anvendelsen af st{\o}tteforanstaltninger i skolens almenundervisning har for elevens deltagelse i skolens f{\ae}llesskaber, personlige oplevelse af at v{\ae}re inkluderet og l{\ae}ring. Det er denne problemstilling, afhandlingen besk{\ae}ftiger sig med.Metodisk er afhandlingen forankret i mixed methods-forskning. De kvantitative data best{\aa}r af besvarelser fra omkring 19.000 elever og l{\ae}rere, og over en periode p{\aa} tre m{\aa}neder blev der udf{\o}rt etnografisk feltarbejde p{\aa} to skoler.Afhandlingens resultater peger p{\aa} en r{\ae}kke betydninger af anvendelsen af inkluderende st{\o}tteforanstaltninger, der afstedkommer v{\ae}sentlige bidrag til en relevant og aktuel p{\ae}dagogisk problemstilling.",
author = "Engsig, {Thomas Thyrring}",
note = "Lars Qvortrup, Hovedvejleder",
year = "2015",
doi = "10.5278/vbn.phd.socsci.00015",
language = "Dansk",
series = "Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Inkluderende støtteforanstaltninger i folkeskolens almenundervisning : En undersøgelse af støtteforanstaltningers betydning for elevers deltagelsesmuligheder, læring og oplevelse af inklusion. / Engsig, Thomas Thyrring.

Aalborg Universitetsforlag, 2015. 379 s. (Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Inkluderende støtteforanstaltninger i folkeskolens almenundervisning

T2 - En undersøgelse af støtteforanstaltningers betydning for elevers deltagelsesmuligheder, læring og oplevelse af inklusion

AU - Engsig, Thomas Thyrring

N1 - Lars Qvortrup, Hovedvejleder

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Denne afhandling er en empirisk undersøgelse af betydningen af anvendelsen af inkluderende støtteforanstaltninger i skolens almenundervisning. Inklusion eller måske snarere inkluderende pædagogik er et betydningsfuldt tema i såvel den nationale som internationale pædagogiske praksis, uddannelsespolitik og offentlige debat. I Danmark har dette blandt andet manifesteret sig gennem en række uddannelsespolitiske initiativer, der har til hensigt at øge inklusionen af elever med vanskeligheder og særlige behov i skolens almene undervisning. Ikke desto mindre tyder noget på, at ønsket om en mere inkluderende skole og skolernes egentlige inklusionsbestræbelser er problem- og dilemmafyldte. Eksisterende forskning og holdningen blandt en række af skolens interessenter påpeger imidlertid på, at anvendelsen af støtteforanstaltninger har et inkluderende potentiale. Dog er der ligeledes noget, der antyder, at vidensgrundlaget, i forhold til denne anvendelse af støtteforanstaltninger i en inkluderende undervisning, er spinkelt. Mere specifikt ved vi tilsyneladende meget lidt om, hvilken betydning anvendelsen af støtteforanstaltninger i skolens almenundervisning har for elevens deltagelse i skolens fællesskaber, personlige oplevelse af at være inkluderet og læring. Det er denne problemstilling, afhandlingen beskæftiger sig med.Metodisk er afhandlingen forankret i mixed methods-forskning. De kvantitative data består af besvarelser fra omkring 19.000 elever og lærere, og over en periode på tre måneder blev der udført etnografisk feltarbejde på to skoler.Afhandlingens resultater peger på en række betydninger af anvendelsen af inkluderende støtteforanstaltninger, der afstedkommer væsentlige bidrag til en relevant og aktuel pædagogisk problemstilling.

AB - Denne afhandling er en empirisk undersøgelse af betydningen af anvendelsen af inkluderende støtteforanstaltninger i skolens almenundervisning. Inklusion eller måske snarere inkluderende pædagogik er et betydningsfuldt tema i såvel den nationale som internationale pædagogiske praksis, uddannelsespolitik og offentlige debat. I Danmark har dette blandt andet manifesteret sig gennem en række uddannelsespolitiske initiativer, der har til hensigt at øge inklusionen af elever med vanskeligheder og særlige behov i skolens almene undervisning. Ikke desto mindre tyder noget på, at ønsket om en mere inkluderende skole og skolernes egentlige inklusionsbestræbelser er problem- og dilemmafyldte. Eksisterende forskning og holdningen blandt en række af skolens interessenter påpeger imidlertid på, at anvendelsen af støtteforanstaltninger har et inkluderende potentiale. Dog er der ligeledes noget, der antyder, at vidensgrundlaget, i forhold til denne anvendelse af støtteforanstaltninger i en inkluderende undervisning, er spinkelt. Mere specifikt ved vi tilsyneladende meget lidt om, hvilken betydning anvendelsen af støtteforanstaltninger i skolens almenundervisning har for elevens deltagelse i skolens fællesskaber, personlige oplevelse af at være inkluderet og læring. Det er denne problemstilling, afhandlingen beskæftiger sig med.Metodisk er afhandlingen forankret i mixed methods-forskning. De kvantitative data består af besvarelser fra omkring 19.000 elever og lærere, og over en periode på tre måneder blev der udført etnografisk feltarbejde på to skoler.Afhandlingens resultater peger på en række betydninger af anvendelsen af inkluderende støtteforanstaltninger, der afstedkommer væsentlige bidrag til en relevant og aktuel pædagogisk problemstilling.

U2 - 10.5278/vbn.phd.socsci.00015

DO - 10.5278/vbn.phd.socsci.00015

M3 - Ph.d.-afhandling

T3 - Ph.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet

BT - Inkluderende støtteforanstaltninger i folkeskolens almenundervisning

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -