Inkluderende støtteforanstaltninger - veje til oplevet inklusion

Thomas Thyrring Engsig

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Artiklen sætter spørgsmålstegn ved den antagelse, at en reduktion i henvisningen til specialundervisning i folkeskolens almenundervisning er ækvivalent med øget inklusion. Gennem en sondring mellem en kvantitativ eller administrativ forståelse af inklusion samt en psykologisk - eller kvalitativ - forståelse af inklusionsbegrebet, hvor fokus er på den subjektive og oplevede side af inklusionen, advokeres der i artikelen for et behov for yderligere generering af viden i forhold til inkluderende støtteforanstaltningers betydning for elevers læringsudbytte, deltagelsesmuligheder og oplevelse af inklusion.
    OriginalsprogDansk
    TitelEr du med? : Om inklusion i dagtilbud og skole
    RedaktørerTorben Næsby
    Antal sider8
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagUCN Forlag
    Publikationsdatonov. 2012
    Udgave5
    Sider36-43
    ISBN (Trykt)9788771145687
    StatusUdgivet - nov. 2012
    NavnUCN Seriehæfte

    Emneord

    • inklusion
    • Støtteforanstaltninger
    • Folkeskole

    Citationsformater