Inkluderende støtteforanstaltninger - veje til oplevet inklusion

Thomas Thyrring Engsig

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Artiklen sætter spørgsmålstegn ved den antagelse, at en reduktion i henvisningen til specialundervisning i folkeskolens almenundervisning er ækvivalent med øget inklusion. Gennem en sondring mellem en kvantitativ eller administrativ forståelse af inklusion samt en psykologisk - eller kvalitativ - forståelse af inklusionsbegrebet, hvor fokus er på den subjektive og oplevede side af inklusionen, advokeres der i artikelen for et behov for yderligere generering af viden i forhold til inkluderende støtteforanstaltningers betydning for elevers læringsudbytte, deltagelsesmuligheder og oplevelse af inklusion.
    OriginalsprogDansk
    TitelEr du med? : Om inklusion i dagtilbud og skole