Inklusion i børnehøjde: Børneperspektiver på læring og trivsel

Kevin Anthony Perry, Iben Jensen, Niels-Henrik Møller Hansen, Pernille Ahrong

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

    344 Downloads (Pure)

    Abstract

    Hvad siger børnene om inklusion i deres klasser?
    Hvad peger børn og unge på er vigtigt, for at de trives i skolen?
    Synes børnene, at der er for meget uro i timerne?
    Hvorfor er det så svært at være vikar?
    Kan man ændre klassens trivsel ved at lærerne giver hånd til alle elever før og efter timen?
    Hvordan kan eleverne blive bedre til at hjælpe hinanden fagligt og socialt?
    Disse spørgsmål bliver ud fra forskellige undersøgelser og udviklingsprojekter besvaret i Inklusion i børnehøjde – Børneperspektiver på læring og trivsel, som er resultatet af en stor undersøgelse i Greve Kommune. Undersøgelsen er blevet til i et samarbejde mellem Greve Kommune, Egmont Fonden og Aalborg Universitet som i 2013 indgik i et samarbejde der handlede om at skabe mere viden om inklusion på børne- og ungeområdet. Man havde da projektet blev igangsat en del viden om, at det kan være gavnligt for børn med særlige behov at indgå i almindelige skoleklasser. Men man havde ikke meget viden om, hvordan deres klassekammerater oplevede inklusionen.
    Det overordnede formål med Inklusion i børnehøjde – børneperspektiver på trivsel og læring været at få indsigt i, hvordan klassens andre elever har oplevet inklusionen. Målet har været at give børnene en stemme i inklusionsdebatten. Ca. 1200 elever har deltaget i undersøgelsen.
    OriginalsprogDansk
    ForlagAalborg Universitet
    Antal sider100
    StatusUdgivet - dec. 2017

    Emneord

    • inklusion
    • greve kommune
    • børn
    • etnografi
    • læring
    • trivlsel

    Citationsformater