Inklusion i børnehøjde: Børneperspektiver på læring og trivsel

Kevin Anthony Perry, Iben Jensen, Niels-Henrik Møller Hansen, Pernille Ahrong

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

25 Downloads (Pure)

Resumé

Hvad siger børnene om inklusion i deres klasser?
Hvad peger børn og unge på er vigtigt, for at de trives i skolen?
Synes børnene, at der er for meget uro i timerne?
Hvorfor er det så svært at være vikar?
Kan man ændre klassens trivsel ved at lærerne giver hånd til alle elever før og efter timen?
Hvordan kan eleverne blive bedre til at hjælpe hinanden fagligt og socialt?
Disse spørgsmål bliver ud fra forskellige undersøgelser og udviklingsprojekter besvaret i Inklusion i børnehøjde – Børneperspektiver på læring og trivsel, som er resultatet af en stor undersøgelse i Greve Kommune. Undersøgelsen er blevet til i et samarbejde mellem Greve Kommune, Egmont Fonden og Aalborg Universitet som i 2013 indgik i et samarbejde der handlede om at skabe mere viden om inklusion på børne- og ungeområdet. Man havde da projektet blev igangsat en del viden om, at det kan være gavnligt for børn med særlige behov at indgå i almindelige skoleklasser. Men man havde ikke meget viden om, hvordan deres klassekammerater oplevede inklusionen.
Det overordnede formål med Inklusion i børnehøjde – børneperspektiver på trivsel og læring været at få indsigt i, hvordan klassens andre elever har oplevet inklusionen. Målet har været at give børnene en stemme i inklusionsdebatten. Ca. 1200 elever har deltaget i undersøgelsen.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitet
Antal sider100
StatusUdgivet - dec. 2017

Emneord

  • inklusion
  • greve kommune
  • børn
  • etnografi
  • læring
  • trivlsel

Citer dette

Perry, Kevin Anthony ; Jensen, Iben ; Hansen, Niels-Henrik Møller ; Ahrong, Pernille. / Inklusion i børnehøjde : Børneperspektiver på læring og trivsel. Aalborg Universitet, 2017. 100 s.
@book{59cc295798df49e69198902e77575bbd,
title = "Inklusion i b{\o}rneh{\o}jde: B{\o}rneperspektiver p{\aa} l{\ae}ring og trivsel",
abstract = "Hvad siger b{\o}rnene om inklusion i deres klasser?Hvad peger b{\o}rn og unge p{\aa} er vigtigt, for at de trives i skolen?Synes b{\o}rnene, at der er for meget uro i timerne?Hvorfor er det s{\aa} sv{\ae}rt at v{\ae}re vikar?Kan man {\ae}ndre klassens trivsel ved at l{\ae}rerne giver h{\aa}nd til alle elever f{\o}r og efter timen?Hvordan kan eleverne blive bedre til at hj{\ae}lpe hinanden fagligt og socialt?Disse sp{\o}rgsm{\aa}l bliver ud fra forskellige unders{\o}gelser og udviklingsprojekter besvaret i Inklusion i b{\o}rneh{\o}jde – B{\o}rneperspektiver p{\aa} l{\ae}ring og trivsel, som er resultatet af en stor unders{\o}gelse i Greve Kommune. Unders{\o}gelsen er blevet til i et samarbejde mellem Greve Kommune, Egmont Fonden og Aalborg Universitet som i 2013 indgik i et samarbejde der handlede om at skabe mere viden om inklusion p{\aa} b{\o}rne- og ungeomr{\aa}det. Man havde da projektet blev igangsat en del viden om, at det kan v{\ae}re gavnligt for b{\o}rn med s{\ae}rlige behov at indg{\aa} i almindelige skoleklasser. Men man havde ikke meget viden om, hvordan deres klassekammerater oplevede inklusionen. Det overordnede form{\aa}l med Inklusion i b{\o}rneh{\o}jde – b{\o}rneperspektiver p{\aa} trivsel og l{\ae}ring v{\ae}ret at f{\aa} indsigt i, hvordan klassens andre elever har oplevet inklusionen. M{\aa}let har v{\ae}ret at give b{\o}rnene en stemme i inklusionsdebatten. Ca. 1200 elever har deltaget i unders{\o}gelsen.",
keywords = "inklusion, greve kommune, b{\o}rn, etnografi, l{\ae}ring, trivlsel",
author = "Perry, {Kevin Anthony} and Iben Jensen and Hansen, {Niels-Henrik M{\o}ller} and Pernille Ahrong",
year = "2017",
month = "12",
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitet",

}

Inklusion i børnehøjde : Børneperspektiver på læring og trivsel. / Perry, Kevin Anthony; Jensen, Iben; Hansen, Niels-Henrik Møller; Ahrong, Pernille.

Aalborg Universitet, 2017. 100 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

TY - RPRT

T1 - Inklusion i børnehøjde

T2 - Børneperspektiver på læring og trivsel

AU - Perry, Kevin Anthony

AU - Jensen, Iben

AU - Hansen, Niels-Henrik Møller

AU - Ahrong, Pernille

PY - 2017/12

Y1 - 2017/12

N2 - Hvad siger børnene om inklusion i deres klasser?Hvad peger børn og unge på er vigtigt, for at de trives i skolen?Synes børnene, at der er for meget uro i timerne?Hvorfor er det så svært at være vikar?Kan man ændre klassens trivsel ved at lærerne giver hånd til alle elever før og efter timen?Hvordan kan eleverne blive bedre til at hjælpe hinanden fagligt og socialt?Disse spørgsmål bliver ud fra forskellige undersøgelser og udviklingsprojekter besvaret i Inklusion i børnehøjde – Børneperspektiver på læring og trivsel, som er resultatet af en stor undersøgelse i Greve Kommune. Undersøgelsen er blevet til i et samarbejde mellem Greve Kommune, Egmont Fonden og Aalborg Universitet som i 2013 indgik i et samarbejde der handlede om at skabe mere viden om inklusion på børne- og ungeområdet. Man havde da projektet blev igangsat en del viden om, at det kan være gavnligt for børn med særlige behov at indgå i almindelige skoleklasser. Men man havde ikke meget viden om, hvordan deres klassekammerater oplevede inklusionen. Det overordnede formål med Inklusion i børnehøjde – børneperspektiver på trivsel og læring været at få indsigt i, hvordan klassens andre elever har oplevet inklusionen. Målet har været at give børnene en stemme i inklusionsdebatten. Ca. 1200 elever har deltaget i undersøgelsen.

AB - Hvad siger børnene om inklusion i deres klasser?Hvad peger børn og unge på er vigtigt, for at de trives i skolen?Synes børnene, at der er for meget uro i timerne?Hvorfor er det så svært at være vikar?Kan man ændre klassens trivsel ved at lærerne giver hånd til alle elever før og efter timen?Hvordan kan eleverne blive bedre til at hjælpe hinanden fagligt og socialt?Disse spørgsmål bliver ud fra forskellige undersøgelser og udviklingsprojekter besvaret i Inklusion i børnehøjde – Børneperspektiver på læring og trivsel, som er resultatet af en stor undersøgelse i Greve Kommune. Undersøgelsen er blevet til i et samarbejde mellem Greve Kommune, Egmont Fonden og Aalborg Universitet som i 2013 indgik i et samarbejde der handlede om at skabe mere viden om inklusion på børne- og ungeområdet. Man havde da projektet blev igangsat en del viden om, at det kan være gavnligt for børn med særlige behov at indgå i almindelige skoleklasser. Men man havde ikke meget viden om, hvordan deres klassekammerater oplevede inklusionen. Det overordnede formål med Inklusion i børnehøjde – børneperspektiver på trivsel og læring været at få indsigt i, hvordan klassens andre elever har oplevet inklusionen. Målet har været at give børnene en stemme i inklusionsdebatten. Ca. 1200 elever har deltaget i undersøgelsen.

KW - inklusion

KW - greve kommune

KW - børn

KW - etnografi

KW - læring

KW - trivlsel

M3 - Rapport

BT - Inklusion i børnehøjde

PB - Aalborg Universitet

ER -

Perry KA, Jensen I, Hansen N-HM, Ahrong P. Inklusion i børnehøjde: Børneperspektiver på læring og trivsel. Aalborg Universitet, 2017. 100 s.