@book{59cc295798df49e69198902e77575bbd,
title = "Inklusion i b{\o}rneh{\o}jde: B{\o}rneperspektiver p{\aa} l{\ae}ring og trivsel",
abstract = "Hvad siger b{\o}rnene om inklusion i deres klasser?Hvad peger b{\o}rn og unge p{\aa} er vigtigt, for at de trives i skolen?Synes b{\o}rnene, at der er for meget uro i timerne?Hvorfor er det s{\aa} sv{\ae}rt at v{\ae}re vikar?Kan man {\ae}ndre klassens trivsel ved at l{\ae}rerne giver h{\aa}nd til alle elever f{\o}r og efter timen?Hvordan kan eleverne blive bedre til at hj{\ae}lpe hinanden fagligt og socialt?Disse sp{\o}rgsm{\aa}l bliver ud fra forskellige unders{\o}gelser og udviklingsprojekter besvaret i Inklusion i b{\o}rneh{\o}jde – B{\o}rneperspektiver p{\aa} l{\ae}ring og trivsel, som er resultatet af en stor unders{\o}gelse i Greve Kommune. Unders{\o}gelsen er blevet til i et samarbejde mellem Greve Kommune, Egmont Fonden og Aalborg Universitet som i 2013 indgik i et samarbejde der handlede om at skabe mere viden om inklusion p{\aa} b{\o}rne- og ungeomr{\aa}det. Man havde da projektet blev igangsat en del viden om, at det kan v{\ae}re gavnligt for b{\o}rn med s{\ae}rlige behov at indg{\aa} i almindelige skoleklasser. Men man havde ikke meget viden om, hvordan deres klassekammerater oplevede inklusionen. Det overordnede form{\aa}l med Inklusion i b{\o}rneh{\o}jde – b{\o}rneperspektiver p{\aa} trivsel og l{\ae}ring v{\ae}ret at f{\aa} indsigt i, hvordan klassens andre elever har oplevet inklusionen. M{\aa}let har v{\ae}ret at give b{\o}rnene en stemme i inklusionsdebatten. Ca. 1200 elever har deltaget i unders{\o}gelsen. ",
keywords = "inklusion, greve kommune, b{\o}rn, etnografi, l{\ae}ring, trivlsel",
author = "Perry, {Kevin Anthony} and Iben Jensen and Hansen, {Niels-Henrik M{\o}ller} and Ahrong Yang",
year = "2017",
month = dec,
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitet",
}