Projekter pr. år
Abstract
På den uddannelsespolitiske front har der siden 2006 været fokus på uddannelsessystemet som en del af samfundsøkonomien. Uddannelse forventes at medvirke til at højne Danmarks innovationsevne, og på den måde landets konkurrenceevne. Artiklen præsenterer ny viden om dette innovationskrav og dets udmøntning i en folkeskolekontekst. Den bygger på en kvalitativ undersøgelse på en folkeskole, hvor lærerne igennem længere tid har eksperimenteret med innovationsfremmende undervisning. Det viser sig, at det at arbejde med innovation i en folkeskolekontekst afføder et behov for en større drøftelse og udvikling af det pædagogiske grundlag, som lærerne arbejder ud fra. Innovationskravet giver herudover lærerne anledning til at undersøge egne professionsforståelser og holde dem op mod kollegernes. Alle disse effekter af at eksperimentere med undervisningen ser ud til at skabe et foranderligt miljø, der kontinuerligt producerer ny innovation.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Samarbejdsdrevet innovation i den offentlige sektor |
Redaktører | Eva Sørensen, Jacob Torfing, Peter Aagaard |
Antal sider | 17 |
Forlag | Djøf Forlag |
Publikationsdato | 2014 |
Sider | 177-193 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788757432169 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- offentlig sektor innovation
- folkeskole
- pædagogisk innovation
- professionsforståelse
Projekter
- 1 Afsluttet
-
CLIPS: Samarbejdende innovation i den offentlige sektor
Sørensen, E. (Projektdeltager), Torfing, J. (Projektdeltager), Jæger, B. (Projektdeltager), Aagaard, P. (Projektdeltager), Reff Pedersen, A. (Projektdeltager), Karina, S. (Projektdeltager), Lund, B. (Projektleder) & Jensen, J. B. (Projektdeltager)
01/06/2009 → 01/06/2013
Projekter: Projekt › Forskning