Innovative universiteter og kreative kundskabsbyer

Hans Kiib

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskning

525 Downloads (Pure)

De to områder - universitetsudbygning og byudvikling - er strategisk forbundet og gensidigt afhængige. Denne artikel belyser de dilemmaer og muligheder, som "Vidensbyer" står over for i overgangen fra industri- og serviceøkonomi til kulturbaseret vidensøkonomi. Hvordan skal relationen mellem by og universitet være i fremtiden?Skal man satse på campusudbygning i forstaden eller skal man hellere lokalisere uddannelser sammen i byens centrum?Er der universelle løsninger eller skal vi arbejde med flere modeller?

Artiklen etablerer et tilbageblik på de værdier og mål, som velfærdsbyens campusplanlægning byggede på og søger at pejle de pragmatiske muligheder, som den nye virkelighed byder. Den inddrager oervejelser fra universitetsbyen Aalborg, der med en særlig industrihistorie og geografisk placering illustrerer disse problemstillinger. Men de beskrevne træk er generelle og vil med enkle modifikationer kunne applikeres på andre uddannelsesbyer.

Artiklen konkluderer, at der er to forskellige udbygningsstrategier på spil:

En strategi, der søger at bymæssiggøre den forstadscampus, som blev planlagt i 1970'erne og udbygget op gennem de sidste 30 år.En anden strategi, som søger at forbinde universitetsudbygningen med den kulturelle podning, der sker i vore bycentre og søge at skabe en synergi mellem læringsmiljøerne og den nye oplevelsesby.

De to strategier udelukker ikke hinanden, men vil kunne supplere hinanden på væsentlige fronter. Men et genuint fællestræk er at der sker en nedbrydning af de formelle læringsmiljøer og en meget større vægtning af de uformelle læringsrum, og der sker en opblødning af skellet mellem læring og leg og mellem alvor og fornøjelse i de ungdomsmiljøer, som universitetsverdenen retter sig imod.

OriginalsprogNorsk
    TitelFremtidens Campus - konferenserapport, 8. september 2009