Instruktionsfilm på tømrergrundforløbet: Evaluering af elevers og læreres erfaringer med forsøg med instruktionsfilm på tømrergrundforløbets anden del (GF2)

Arnt Louw, Benedikte Beckman Nygaard

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

3 Downloads (Pure)

Resumé

Videncenter for Håndværk, Design og Arkitektur har i samarbejde med it-virksomheden Microlearn og tømrerfaglærere fra tre store erhvervsskoler, Next, Mercantec og Tech College Aalborg, udviklet 28 korte instruktionsfilm til brug i undervisningen på tømrergrundforløbets anden del (GF2). De 28 instruktionsfilm har dannet udgangspunkt for tømrerfaglærernes forsøgsarbejde med at implementere filmene i undervisningen på de tre forsøgsskoler på i alt seks forskellige GF2-hold fra januar til juni 2019. I alt 13 lærere og næsten 200 elever har deltaget i forsøget. Baggrunden for forsøget er, at Videncenter for Håndværk, Design og Arkitektur ønsker at udvikle og formidle ny viden inden for digitaliseret læring og undervisning.
Center for Ungdomsforskning (CeFU) på Aalborg Universitet (AAU), har stået for evalueringen af de tre skolers forsøgsarbejde med implementeringen af instruktionsfilmene i undervisningen på tømrergrundsforløbets anden del. I denne rapport præsenterer vi resultaterne af evalueringen af dette forsøgsarbejde.
Evalueringen baserer sig på en empirisk undersøgelse af elevernes og lærernes oplevelser og erfaringer med at bruge instruktionsfilmene i uddannelsen. Den empiriske undersøgelse består af to spørgeskemaundersøgelser: Én blandt de deltagende elever og én blandt de deltagende lærere, kvalitative interviews med i alt syv lærere og 20 elever, samt observation af undervisning på de tre erhvervsskoler.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider106
ISBN (Elektronisk)978-87-93058-72-9
StatusUdgivet - 30 sep. 2019
BegivenhedBygge- og anlægskonference - Hotel Opus Horsens, Horsens, Danmark
Varighed: 3 okt. 20194 okt. 2019

Konference

KonferenceBygge- og anlægskonference
LokationHotel Opus Horsens
LandDanmark
ByHorsens
Periode03/10/201904/10/2019

Emneord

  • undervisningsdifferentiering
  • IKT
  • Erhvervsuddannelserne
  • tømrergrundforløbet
  • læring
  • instruktionsfilm
  • Didaktik

Citer dette

@book{e5ef56032a6841298e41748eb9393143,
title = "Instruktionsfilm p{\aa} t{\o}mrergrundforl{\o}bet: Evaluering af elevers og l{\ae}reres erfaringer med fors{\o}g med instruktionsfilm p{\aa} t{\o}mrergrundforl{\o}bets anden del (GF2)",
abstract = "Videncenter for H{\aa}ndv{\ae}rk, Design og Arkitektur har i samarbejde med it-virksomheden Microlearn og t{\o}mrerfagl{\ae}rere fra tre store erhvervsskoler, Next, Mercantec og Tech College Aalborg, udviklet 28 korte instruktionsfilm til brug i undervisningen p{\aa} t{\o}mrergrundforl{\o}bets anden del (GF2). De 28 instruktionsfilm har dannet udgangspunkt for t{\o}mrerfagl{\ae}rernes fors{\o}gsarbejde med at implementere filmene i undervisningen p{\aa} de tre fors{\o}gsskoler p{\aa} i alt seks forskellige GF2-hold fra januar til juni 2019. I alt 13 l{\ae}rere og n{\ae}sten 200 elever har deltaget i fors{\o}get. Baggrunden for fors{\o}get er, at Videncenter for H{\aa}ndv{\ae}rk, Design og Arkitektur {\o}nsker at udvikle og formidle ny viden inden for digitaliseret l{\ae}ring og undervisning. Center for Ungdomsforskning (CeFU) p{\aa} Aalborg Universitet (AAU), har st{\aa}et for evalueringen af de tre skolers fors{\o}gsarbejde med implementeringen af instruktionsfilmene i undervisningen p{\aa} t{\o}mrergrundsforl{\o}bets anden del. I denne rapport pr{\ae}senterer vi resultaterne af evalueringen af dette fors{\o}gsarbejde.Evalueringen baserer sig p{\aa} en empirisk unders{\o}gelse af elevernes og l{\ae}rernes oplevelser og erfaringer med at bruge instruktionsfilmene i uddannelsen. Den empiriske unders{\o}gelse best{\aa}r af to sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelser: {\'E}n blandt de deltagende elever og {\'e}n blandt de deltagende l{\ae}rere, kvalitative interviews med i alt syv l{\ae}rere og 20 elever, samt observation af undervisning p{\aa} de tre erhvervsskoler.",
keywords = "undervisningsdifferentiering, IKT, Erhvervsuddannelserne, t{\o}mrergrundforl{\o}bet, l{\ae}ring, instruktionsfilm, Didaktik",
author = "Arnt Louw and Nygaard, {Benedikte Beckman}",
year = "2019",
month = "9",
day = "30",
language = "Dansk",
volume = "1",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",
edition = "1",

}

Instruktionsfilm på tømrergrundforløbet : Evaluering af elevers og læreres erfaringer med forsøg med instruktionsfilm på tømrergrundforløbets anden del (GF2). / Louw, Arnt; Nygaard, Benedikte Beckman.

1 udg. København : Center for Ungdomsforskning, 2019. 106 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Instruktionsfilm på tømrergrundforløbet

T2 - Evaluering af elevers og læreres erfaringer med forsøg med instruktionsfilm på tømrergrundforløbets anden del (GF2)

AU - Louw, Arnt

AU - Nygaard, Benedikte Beckman

PY - 2019/9/30

Y1 - 2019/9/30

N2 - Videncenter for Håndværk, Design og Arkitektur har i samarbejde med it-virksomheden Microlearn og tømrerfaglærere fra tre store erhvervsskoler, Next, Mercantec og Tech College Aalborg, udviklet 28 korte instruktionsfilm til brug i undervisningen på tømrergrundforløbets anden del (GF2). De 28 instruktionsfilm har dannet udgangspunkt for tømrerfaglærernes forsøgsarbejde med at implementere filmene i undervisningen på de tre forsøgsskoler på i alt seks forskellige GF2-hold fra januar til juni 2019. I alt 13 lærere og næsten 200 elever har deltaget i forsøget. Baggrunden for forsøget er, at Videncenter for Håndværk, Design og Arkitektur ønsker at udvikle og formidle ny viden inden for digitaliseret læring og undervisning. Center for Ungdomsforskning (CeFU) på Aalborg Universitet (AAU), har stået for evalueringen af de tre skolers forsøgsarbejde med implementeringen af instruktionsfilmene i undervisningen på tømrergrundsforløbets anden del. I denne rapport præsenterer vi resultaterne af evalueringen af dette forsøgsarbejde.Evalueringen baserer sig på en empirisk undersøgelse af elevernes og lærernes oplevelser og erfaringer med at bruge instruktionsfilmene i uddannelsen. Den empiriske undersøgelse består af to spørgeskemaundersøgelser: Én blandt de deltagende elever og én blandt de deltagende lærere, kvalitative interviews med i alt syv lærere og 20 elever, samt observation af undervisning på de tre erhvervsskoler.

AB - Videncenter for Håndværk, Design og Arkitektur har i samarbejde med it-virksomheden Microlearn og tømrerfaglærere fra tre store erhvervsskoler, Next, Mercantec og Tech College Aalborg, udviklet 28 korte instruktionsfilm til brug i undervisningen på tømrergrundforløbets anden del (GF2). De 28 instruktionsfilm har dannet udgangspunkt for tømrerfaglærernes forsøgsarbejde med at implementere filmene i undervisningen på de tre forsøgsskoler på i alt seks forskellige GF2-hold fra januar til juni 2019. I alt 13 lærere og næsten 200 elever har deltaget i forsøget. Baggrunden for forsøget er, at Videncenter for Håndværk, Design og Arkitektur ønsker at udvikle og formidle ny viden inden for digitaliseret læring og undervisning. Center for Ungdomsforskning (CeFU) på Aalborg Universitet (AAU), har stået for evalueringen af de tre skolers forsøgsarbejde med implementeringen af instruktionsfilmene i undervisningen på tømrergrundsforløbets anden del. I denne rapport præsenterer vi resultaterne af evalueringen af dette forsøgsarbejde.Evalueringen baserer sig på en empirisk undersøgelse af elevernes og lærernes oplevelser og erfaringer med at bruge instruktionsfilmene i uddannelsen. Den empiriske undersøgelse består af to spørgeskemaundersøgelser: Én blandt de deltagende elever og én blandt de deltagende lærere, kvalitative interviews med i alt syv lærere og 20 elever, samt observation af undervisning på de tre erhvervsskoler.

KW - undervisningsdifferentiering

KW - IKT

KW - Erhvervsuddannelserne

KW - tømrergrundforløbet

KW - læring

KW - instruktionsfilm

KW - Didaktik

M3 - Rapport

VL - 1

BT - Instruktionsfilm på tømrergrundforløbet

PB - Center for Ungdomsforskning

CY - København

ER -