Instrumentaliseringen af nykritikken: Litteraturpædagogisk debat i 1960'erne.

Michael Kallesøe Schmidt

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Med afsæt i en aktuel uenighed om nykritikkens indflydelse på litteraturfaget i Danmark forfølger artiklen den forsinkede reception af nykritikken i Danmark i 1960’erne. Med modtagelsen af Johan Fjord Jensens Den ny kritik (1962) som udgangspunkt kommenteres og diskuteres den efterfølgende diskussion af nykritikkens litteraturpædagogiske potentialer. Hverken Fjord Jensen selv eller øvrige samtidige litteraturkritikere taler for en ureflekteret applikation af nykritikkens forskrifter i litteraturundervisningen. Derimod peger de behandlede litteraturkritiske indlæg, artikler og monografier af Lars Peter Rømhild, Sven Møller Kristensen, Henning Fenger, Finn Brandt-Pedersen, Steffen Hejlskov Larsen m.fl. på, at princippet om nærlæsning har haft stor betydning for litteraturpædagogikken i Danmark i det 20. århundrede.
    OriginalsprogDansk
    TitelEn ny kritik
    RedaktørerJens Lohfert Jørgensen, Louise Mønster, Michael Kallesøe Schmidt
    Antal sider13
    UdgivelsesstedHellerup
    ForlagForlaget Spring
    Publikationsdato26 nov. 2019
    Udgave1
    Sider30-42
    Kapitel2
    ISBN (Trykt) 978-87-93358-70-6
    StatusUdgivet - 26 nov. 2019
    BegivenhedEn ny kritik - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
    Varighed: 15 nov. 201915 nov. 2019
    https://www.kultur.aau.dk/nyheder/vis/ny-udgivelse-fejrer-professor-i-dansk-litteratur-paa-aau--peter-stein-larsen.cid433775

    Seminar

    SeminarEn ny kritik
    LokationAalborg Universitet
    Land/OmrådeDanmark
    ByAalborg
    Periode15/11/201915/11/2019
    Internetadresse

    Emneord

    • nykritik
    • litteraturpædagogik
    • litteraturdebat
    • nærlæsning
    • 1960'erne
    • johan fjord jensen
    • litteraturkritik
    • Dansk litteratur

    Citationsformater