Intelligent Farttilpasning i firmabiler - endelige resultater

Niels Agerholm, Nerius Tradisauskas, Harry Lahrmann

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

212 Downloads (Pure)

Resumé

 

I dette paper fremlægges de endelige resultater for Intelligent Farttilpasning projektet 'Spar på Farten - Tab ikke kunder i svinget'. Projektet involverede i alt 26 erhvervskøretøjer med i alt 51 chauffører. Hver bil kørte med udstyret i cirka 14 måneder, hvoraf de første to var med udstyret inaktiveret som baseline. Udstyret var både informerende, advarende og gav incitament hvis der blev kørt for hurtigt. Hver måned vandt chaufføren med færrest strafpoint en præmie ligesom der var større præmier i forbindelse med afslutningen af forsøget. Paperet præsenterer resultater om, hvordan chaufførernes hastighedsvalg blev påvirket af IFT-udstyret. Dette ses desuden i forhold til udviklingen over tid og i forhold til hvorvidt chaufføren havde identificeret sig inden turen påbegyndtes. Endvidere fremlægges det, hvordan og hvor meget chaufførernes holdninger ændrede sig efter at have kørt med systemet. Hovedresultaterne er, at informerende og advarende Intelligent Farttilpasning alene havde en mindre effekt på deltagernes adfærd, og at denne endvidere aftog over tid. Når incitament i form af en nøgle-ID og medfølgende registrering også blev medtaget, var effekten markant større og mere konstant over tid. Andelen af den kørte distance, hvor hastigheden var over 5 km/t over hastighedsgrænsen blev i gennemsnit reduceret fra 17 til 4 %, hvor chaufførerne havde identificeret sig, mens der blev konstateret en minimal stigning fra 17 til 19 %, hvor chaufførerne ikke havde identificeret sig.

OriginalsprogDansk
Publikationsdato2009
Antal sider11
StatusUdgivet - 2009
BegivenhedTrafikdage 2009 - Aalborg, Danmark
Varighed: 24 aug. 200925 aug. 2009

Konference

KonferenceTrafikdage 2009
LandDanmark
ByAalborg
Periode24/08/200925/08/2009

Emneord

  • Intelligent Farttilpasning
  • Intelligente Transportsystemer
  • Trafiksikkerhed
  • Adfærd
  • GPS-data
  • IFT
  • ITS

Citer dette

Agerholm, N., Tradisauskas, N., & Lahrmann, H. (2009). Intelligent Farttilpasning i firmabiler - endelige resultater. Afhandling præsenteret på Trafikdage 2009, Aalborg, Danmark.
Agerholm, Niels ; Tradisauskas, Nerius ; Lahrmann, Harry. / Intelligent Farttilpasning i firmabiler - endelige resultater. Afhandling præsenteret på Trafikdage 2009, Aalborg, Danmark.11 s.
@conference{4113e970927011de90ca000ea68e967b,
title = "Intelligent Farttilpasning i firmabiler - endelige resultater",
abstract = "  I dette paper freml{\ae}gges de endelige resultater for Intelligent Farttilpasning projektet 'Spar p{\aa} Farten - Tab ikke kunder i svinget'. Projektet involverede i alt 26 erhvervsk{\o}ret{\o}jer med i alt 51 chauff{\o}rer. Hver bil k{\o}rte med udstyret i cirka 14 m{\aa}neder, hvoraf de f{\o}rste to var med udstyret inaktiveret som baseline. Udstyret var b{\aa}de informerende, advarende og gav incitament hvis der blev k{\o}rt for hurtigt. Hver m{\aa}ned vandt chauff{\o}ren med f{\ae}rrest strafpoint en pr{\ae}mie ligesom der var st{\o}rre pr{\ae}mier i forbindelse med afslutningen af fors{\o}get. Paperet pr{\ae}senterer resultater om, hvordan chauff{\o}rernes hastighedsvalg blev p{\aa}virket af IFT-udstyret. Dette ses desuden i forhold til udviklingen over tid og i forhold til hvorvidt chauff{\o}ren havde identificeret sig inden turen p{\aa}begyndtes. Endvidere freml{\ae}gges det, hvordan og hvor meget chauff{\o}rernes holdninger {\ae}ndrede sig efter at have k{\o}rt med systemet. Hovedresultaterne er, at informerende og advarende Intelligent Farttilpasning alene havde en mindre effekt p{\aa} deltagernes adf{\ae}rd, og at denne endvidere aftog over tid. N{\aa}r incitament i form af en n{\o}gle-ID og medf{\o}lgende registrering ogs{\aa} blev medtaget, var effekten markant st{\o}rre og mere konstant over tid. Andelen af den k{\o}rte distance, hvor hastigheden var over 5 km/t over hastighedsgr{\ae}nsen blev i gennemsnit reduceret fra 17 til 4 {\%}, hvor chauff{\o}rerne havde identificeret sig, mens der blev konstateret en minimal stigning fra 17 til 19 {\%}, hvor chauff{\o}rerne ikke havde identificeret sig.",
keywords = "Intelligent Farttilpasning, Intelligente Transportsystemer, Trafiksikkerhed, Adf{\ae}rd, GPS-data, IFT, ITS, Intelligent Speed Adaptation, Intelligent Transport Systems, Traffic safety, Behaviour, GPS data, ISA, ITS",
author = "Niels Agerholm and Nerius Tradisauskas and Harry Lahrmann",
year = "2009",
language = "Dansk",
note = "Trafikdage 2009 ; Conference date: 24-08-2009 Through 25-08-2009",

}

Agerholm, N, Tradisauskas, N & Lahrmann, H 2009, 'Intelligent Farttilpasning i firmabiler - endelige resultater' Paper fremlagt ved Trafikdage 2009, Aalborg, Danmark, 24/08/2009 - 25/08/2009, .

Intelligent Farttilpasning i firmabiler - endelige resultater. / Agerholm, Niels; Tradisauskas, Nerius; Lahrmann, Harry.

2009. Afhandling præsenteret på Trafikdage 2009, Aalborg, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

TY - CONF

T1 - Intelligent Farttilpasning i firmabiler - endelige resultater

AU - Agerholm, Niels

AU - Tradisauskas, Nerius

AU - Lahrmann, Harry

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 -   I dette paper fremlægges de endelige resultater for Intelligent Farttilpasning projektet 'Spar på Farten - Tab ikke kunder i svinget'. Projektet involverede i alt 26 erhvervskøretøjer med i alt 51 chauffører. Hver bil kørte med udstyret i cirka 14 måneder, hvoraf de første to var med udstyret inaktiveret som baseline. Udstyret var både informerende, advarende og gav incitament hvis der blev kørt for hurtigt. Hver måned vandt chaufføren med færrest strafpoint en præmie ligesom der var større præmier i forbindelse med afslutningen af forsøget. Paperet præsenterer resultater om, hvordan chaufførernes hastighedsvalg blev påvirket af IFT-udstyret. Dette ses desuden i forhold til udviklingen over tid og i forhold til hvorvidt chaufføren havde identificeret sig inden turen påbegyndtes. Endvidere fremlægges det, hvordan og hvor meget chaufførernes holdninger ændrede sig efter at have kørt med systemet. Hovedresultaterne er, at informerende og advarende Intelligent Farttilpasning alene havde en mindre effekt på deltagernes adfærd, og at denne endvidere aftog over tid. Når incitament i form af en nøgle-ID og medfølgende registrering også blev medtaget, var effekten markant større og mere konstant over tid. Andelen af den kørte distance, hvor hastigheden var over 5 km/t over hastighedsgrænsen blev i gennemsnit reduceret fra 17 til 4 %, hvor chaufførerne havde identificeret sig, mens der blev konstateret en minimal stigning fra 17 til 19 %, hvor chaufførerne ikke havde identificeret sig.

AB -   I dette paper fremlægges de endelige resultater for Intelligent Farttilpasning projektet 'Spar på Farten - Tab ikke kunder i svinget'. Projektet involverede i alt 26 erhvervskøretøjer med i alt 51 chauffører. Hver bil kørte med udstyret i cirka 14 måneder, hvoraf de første to var med udstyret inaktiveret som baseline. Udstyret var både informerende, advarende og gav incitament hvis der blev kørt for hurtigt. Hver måned vandt chaufføren med færrest strafpoint en præmie ligesom der var større præmier i forbindelse med afslutningen af forsøget. Paperet præsenterer resultater om, hvordan chaufførernes hastighedsvalg blev påvirket af IFT-udstyret. Dette ses desuden i forhold til udviklingen over tid og i forhold til hvorvidt chaufføren havde identificeret sig inden turen påbegyndtes. Endvidere fremlægges det, hvordan og hvor meget chaufførernes holdninger ændrede sig efter at have kørt med systemet. Hovedresultaterne er, at informerende og advarende Intelligent Farttilpasning alene havde en mindre effekt på deltagernes adfærd, og at denne endvidere aftog over tid. Når incitament i form af en nøgle-ID og medfølgende registrering også blev medtaget, var effekten markant større og mere konstant over tid. Andelen af den kørte distance, hvor hastigheden var over 5 km/t over hastighedsgrænsen blev i gennemsnit reduceret fra 17 til 4 %, hvor chaufførerne havde identificeret sig, mens der blev konstateret en minimal stigning fra 17 til 19 %, hvor chaufførerne ikke havde identificeret sig.

KW - Intelligent Farttilpasning

KW - Intelligente Transportsystemer

KW - Trafiksikkerhed

KW - Adfærd

KW - GPS-data

KW - IFT

KW - ITS

KW - Intelligent Speed Adaptation

KW - Intelligent Transport Systems

KW - Traffic safety

KW - Behaviour

KW - GPS data

KW - ISA

KW - ITS

M3 - Paper uden forlag/tidsskrift

ER -

Agerholm N, Tradisauskas N, Lahrmann H. Intelligent Farttilpasning i firmabiler - endelige resultater. 2009. Afhandling præsenteret på Trafikdage 2009, Aalborg, Danmark.