Abstract
I den offentlige sektor er der en stigende udbredelse af Shared Service Centre
(SSC). Men der er endnu meget lidt viden om de interorganisatoriske styringsproblemstillinger, der opstår når et SSC oprettes. I denne artikel præsenteres, ud fra et interorganisatorisk perspektiv, en styringsramme der bygger på en rationel organisationsøkonomisk tankegang, og som indeholder en klassifikation af økonomistyringen i tre styringselementer: resultat, adfærd og socialstyring. Rammen er tiltænkt at bidrage med dels en bred indsigt i forskellige styringstiltag, der kan iværksættes i samarbejdet mellem kunderne og SSC, og dels hvilken konkret styringsmæssig betydning de forskellige tiltag har. Forklaringskraften i styringsrammen undersøges gennem et interviewstudie med 11 respondenter som alle arbejder med at designe styring i samarbejde mellem SSC og kunderne.
(SSC). Men der er endnu meget lidt viden om de interorganisatoriske styringsproblemstillinger, der opstår når et SSC oprettes. I denne artikel præsenteres, ud fra et interorganisatorisk perspektiv, en styringsramme der bygger på en rationel organisationsøkonomisk tankegang, og som indeholder en klassifikation af økonomistyringen i tre styringselementer: resultat, adfærd og socialstyring. Rammen er tiltænkt at bidrage med dels en bred indsigt i forskellige styringstiltag, der kan iværksættes i samarbejdet mellem kunderne og SSC, og dels hvilken konkret styringsmæssig betydning de forskellige tiltag har. Forklaringskraften i styringsrammen undersøges gennem et interviewstudie med 11 respondenter som alle arbejder med at designe styring i samarbejde mellem SSC og kunderne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Samfundslederskab i Skandinavien |
Vol/bind | 27 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 187-215 |
Antal sider | 29 |
ISSN | 0900-8322 |
Status | Udgivet - okt. 2011 |
Bibliografisk note
Shared Service Centre - Få styr på samarbejdet.Målet med denne artikel er at give virksomheder en styringsramme når støttefunktionerne flyttes ud til Shared Service Centre. Artiklen giver råd til, hvad virksomheder bør huske i et sådant samarbejde. For eksempel påpeges det, at det er vigtigt for begge parter, at styringstiltag ensretter adfærden og mindsker risikoen for opportunistisk adfærd.
Udgivet: 2011
Emneord
- Økonomistyring
- Management control
- Shared service centre
- Interorganisation
- Styring
- Samarbejde