Interorganisatorisk styring i Shared Service Centre: Økonomistyringens muligheder og udfordringer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelpeer review

612 Downloads (Pure)

Abstrakt

I den offentlige sektor er der en stigende udbredelse af Shared Service Centre
(SSC). Men der er endnu meget lidt viden om de interorganisatoriske styringsproblemstillinger, der opstår når et SSC oprettes. I denne artikel præsenteres, ud fra et interorganisatorisk perspektiv, en styringsramme der bygger på en rationel organisationsøkonomisk tankegang, og som indeholder en klassifikation af økonomistyringen i tre styringselementer: resultat, adfærd og socialstyring. Rammen er tiltænkt at bidrage med dels en bred indsigt i forskellige styringstiltag, der kan iværksættes i samarbejdet mellem kunderne og SSC, og dels hvilken konkret styringsmæssig betydning de forskellige tiltag har. Forklaringskraften i styringsrammen undersøges gennem et interviewstudie med 11 respondenter som alle arbejder med at designe styring i samarbejde mellem SSC og kunderne.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSamfundslederskab i Skandinavien
Vol/bind27
Udgave nummer2
Sider (fra-til)187-215
Antal sider29
ISSN0900-8322
StatusUdgivet - okt. 2011

Bibliografisk note

Shared Service Centre - Få styr på samarbejdet.
Målet med denne artikel er at give virksomheder en styringsramme når støttefunktionerne flyttes ud til Shared Service Centre. Artiklen giver råd til, hvad virksomheder bør huske i et sådant samarbejde. For eksempel påpeges det, at det er vigtigt for begge parter, at styringstiltag ensretter adfærden og mindsker risikoen for opportunistisk adfærd.

Udgivet: 2011

Emneord

  • Økonomistyring
  • Management control
  • Shared service centre
  • Interorganisation
  • Styring
  • Samarbejde

Citationsformater