Interorganisatorisk styring i Shared Service Centre: Økonomistyringens muligheder og udfordringer

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    627 Downloads (Pure)

    Abstrakt

    I den offentlige sektor er der en stigende udbredelse af Shared Service Centre
    (SSC). Men der er endnu meget lidt viden om de interorganisatoriske styringsproblemstillinger, der opstår når et SSC oprettes. I denne artikel præsenteres, ud fra et interorganisatorisk perspektiv, en styringsramme der bygger på en rationel organisationsøkonomisk tankegang, og som indeholder en klassifikation af økonomistyringen i tre styringselementer: resultat, adfærd og socialstyring. Rammen er tiltænkt at bidrage med dels en bred indsigt i forskellige styringstiltag, der kan iværksættes i samarbejdet mellem kunderne og SSC, og dels hvilken konkret styringsmæssig betydning de forskellige tiltag har. Forklaringskraften i styringsrammen undersøges gennem et interviewstudie med 11 respondenter som alle arbejder med at designe styring i samarbejde mellem SSC og kunderne.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSamfundslederskab i Skandinavien
    Vol/bind27
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)187-215
    Antal sider29
    ISSN0900-8322
    StatusUdgivet - okt. 2011

    Bibliografisk note

    Shared Service Centre - Få styr på samarbejdet.
    Målet med denne artikel er at give virksomheder en styringsramme når støttefunktionerne flyttes ud til Shared Service Centre. Artiklen giver råd til, hvad virksomheder bør huske i et sådant samarbejde. For eksempel påpeges det, at det er vigtigt for begge parter, at styringstiltag ensretter adfærden og mindsker risikoen for opportunistisk adfærd.

    Udgivet: 2011

    Emneord

    • Økonomistyring
    • Management control
    • Shared service centre
    • Interorganisation
    • Styring
    • Samarbejde

    Citationsformater