Involvering af studerende i kvalitative forskningsprojekter

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Resumé

Forskere, der er ansat på universiteter eller på professionshøjskoler bliver mere og mere presset. Ud over at skulle undervise på højt akademisk forskningsbaseret niveau, at reflektere og dokumentere egen praksis, hele tiden at være fagligt up-to-date, forventes det også at der forskes og at resultaterne publiceres i højt estimeret tidsskrifter. Det kan være en svær balancegang – specielt når det omfatter kvalitative feltstudier af menneskelige relationer. En ressource der er lige for, er at involvere studerende i indsamling og evt. fortolkning af empirien.
Udfordringerne ved at involvere studerende i forskningsprocessen og lade dem indsamle empiri er det centrale emne i præsentationen, der tager udgangspunkt i to konkrete forskningsprojekter omhandlende hhv. Inquiry Based Learning (IBL) i idrætsundervisningen, og kategorier af fysisk aktivitet i klasserumsundervisning i folkeskolen.
En undersøgelse af hvordan IBL påvirkede motivationen og læringsprocesserne hos idrætslærerstuderende på University College Nordjylland blev undersøgt i samarbejde med idrætslærerunderviser lektor Poul Ravn Stidsen. Baseret på erfaringer fra dette projekt, var grupper af idrætsstuderende fra AAU under vejledning ansvarlig for IBL idrætsforløb i folkeskolen. Den indsamlede empiri består af videooptagelser af elevernes IBL arbejde i idrætsundervisningen, samt interview med udvalgte grupper med fokus på elevernes motivation for undervisningsmetoden.
Det andet projekt fokuserede på elevers fysiske aktivitet i folkeskolen ud over idrætsundervisningen. Efter initierende videoobservationer og accelerometermålinger af en 7. klassers elevers fysisk aktivitet igennem en tilfældig uge, har idrætsstuderende ved AAU indsamlet videoobservationer af elever i overbygningen og deres fysiske aktivitet i den ikke-idrætsfaglige undervisning.
Spørgsmålet der ønskes debatteres, er hvorvidt vi som forskere kan lade studerendes videoobservationer og interviewtransskriptioner indgå på lige fod med andre former for empiri, vi selv indsamler i forbindelse med forskningsprojekter? Hvordan sikre vi os reliabilitet og validitet af data, og er der etiske dilemmaer forbundet med at lade ikke-forskerudannede selvstændigt indsamle empiri, der efterfølgende danner grundlag for publikationer?
OriginalsprogDansk
Publikationsdatookt. 2017
StatusUdgivet - okt. 2017
BegivenhedSeminar om kvalitative metoder i bevægelses- og idrætspædagogisk forskning - Idrætshøjskolen Bosei, Præstø, Danmark
Varighed: 29 nov. 201729 nov. 2017
http://fiibl.dk/seminar-om-kvalitative-metoder-i-bevaegelses-og-idraetspaedagogisk-forskning/

Konference

KonferenceSeminar om kvalitative metoder i bevægelses- og idrætspædagogisk forskning
LokationIdrætshøjskolen Bosei
LandDanmark
ByPræstø
Periode29/11/201729/11/2017
Internetadresse

Citer dette

Østergaard, L. D. (2017). Involvering af studerende i kvalitative forskningsprojekter. Abstract fra Seminar om kvalitative metoder i bevægelses- og idrætspædagogisk forskning, Præstø, Danmark.
Østergaard, Lars Domino. / Involvering af studerende i kvalitative forskningsprojekter. Abstract fra Seminar om kvalitative metoder i bevægelses- og idrætspædagogisk forskning, Præstø, Danmark.
@conference{e02052dcacd445829bc3a918dac5db79,
title = "Involvering af studerende i kvalitative forskningsprojekter",
abstract = "Forskere, der er ansat p{\aa} universiteter eller p{\aa} professionsh{\o}jskoler bliver mere og mere presset. Ud over at skulle undervise p{\aa} h{\o}jt akademisk forskningsbaseret niveau, at reflektere og dokumentere egen praksis, hele tiden at v{\ae}re fagligt up-to-date, forventes det ogs{\aa} at der forskes og at resultaterne publiceres i h{\o}jt estimeret tidsskrifter. Det kan v{\ae}re en sv{\ae}r balancegang – specielt n{\aa}r det omfatter kvalitative feltstudier af menneskelige relationer. En ressource der er lige for, er at involvere studerende i indsamling og evt. fortolkning af empirien.Udfordringerne ved at involvere studerende i forskningsprocessen og lade dem indsamle empiri er det centrale emne i pr{\ae}sentationen, der tager udgangspunkt i to konkrete forskningsprojekter omhandlende hhv. Inquiry Based Learning (IBL) i idr{\ae}tsundervisningen, og kategorier af fysisk aktivitet i klasserumsundervisning i folkeskolen.En unders{\o}gelse af hvordan IBL p{\aa}virkede motivationen og l{\ae}ringsprocesserne hos idr{\ae}tsl{\ae}rerstuderende p{\aa} University College Nordjylland blev unders{\o}gt i samarbejde med idr{\ae}tsl{\ae}rerunderviser lektor Poul Ravn Stidsen. Baseret p{\aa} erfaringer fra dette projekt, var grupper af idr{\ae}tsstuderende fra AAU under vejledning ansvarlig for IBL idr{\ae}tsforl{\o}b i folkeskolen. Den indsamlede empiri best{\aa}r af videooptagelser af elevernes IBL arbejde i idr{\ae}tsundervisningen, samt interview med udvalgte grupper med fokus p{\aa} elevernes motivation for undervisningsmetoden.Det andet projekt fokuserede p{\aa} elevers fysiske aktivitet i folkeskolen ud over idr{\ae}tsundervisningen. Efter initierende videoobservationer og accelerometerm{\aa}linger af en 7. klassers elevers fysisk aktivitet igennem en tilf{\ae}ldig uge, har idr{\ae}tsstuderende ved AAU indsamlet videoobservationer af elever i overbygningen og deres fysiske aktivitet i den ikke-idr{\ae}tsfaglige undervisning. Sp{\o}rgsm{\aa}let der {\o}nskes debatteres, er hvorvidt vi som forskere kan lade studerendes videoobservationer og interviewtransskriptioner indg{\aa} p{\aa} lige fod med andre former for empiri, vi selv indsamler i forbindelse med forskningsprojekter? Hvordan sikre vi os reliabilitet og validitet af data, og er der etiske dilemmaer forbundet med at lade ikke-forskerudannede selvst{\ae}ndigt indsamle empiri, der efterf{\o}lgende danner grundlag for publikationer?",
author = "{\O}stergaard, {Lars Domino}",
year = "2017",
month = "10",
language = "Dansk",
note = "Seminar om kvalitative metoder i bev{\ae}gelses- og idr{\ae}tsp{\ae}dagogisk forskning ; Conference date: 29-11-2017 Through 29-11-2017",
url = "http://fiibl.dk/seminar-om-kvalitative-metoder-i-bevaegelses-og-idraetspaedagogisk-forskning/",

}

Østergaard, LD 2017, 'Involvering af studerende i kvalitative forskningsprojekter' Seminar om kvalitative metoder i bevægelses- og idrætspædagogisk forskning, Præstø, Danmark, 29/11/2017 - 29/11/2017, .

Involvering af studerende i kvalitative forskningsprojekter. / Østergaard, Lars Domino.

2017. Abstract fra Seminar om kvalitative metoder i bevægelses- og idrætspædagogisk forskning, Præstø, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

TY - ABST

T1 - Involvering af studerende i kvalitative forskningsprojekter

AU - Østergaard, Lars Domino

PY - 2017/10

Y1 - 2017/10

N2 - Forskere, der er ansat på universiteter eller på professionshøjskoler bliver mere og mere presset. Ud over at skulle undervise på højt akademisk forskningsbaseret niveau, at reflektere og dokumentere egen praksis, hele tiden at være fagligt up-to-date, forventes det også at der forskes og at resultaterne publiceres i højt estimeret tidsskrifter. Det kan være en svær balancegang – specielt når det omfatter kvalitative feltstudier af menneskelige relationer. En ressource der er lige for, er at involvere studerende i indsamling og evt. fortolkning af empirien.Udfordringerne ved at involvere studerende i forskningsprocessen og lade dem indsamle empiri er det centrale emne i præsentationen, der tager udgangspunkt i to konkrete forskningsprojekter omhandlende hhv. Inquiry Based Learning (IBL) i idrætsundervisningen, og kategorier af fysisk aktivitet i klasserumsundervisning i folkeskolen.En undersøgelse af hvordan IBL påvirkede motivationen og læringsprocesserne hos idrætslærerstuderende på University College Nordjylland blev undersøgt i samarbejde med idrætslærerunderviser lektor Poul Ravn Stidsen. Baseret på erfaringer fra dette projekt, var grupper af idrætsstuderende fra AAU under vejledning ansvarlig for IBL idrætsforløb i folkeskolen. Den indsamlede empiri består af videooptagelser af elevernes IBL arbejde i idrætsundervisningen, samt interview med udvalgte grupper med fokus på elevernes motivation for undervisningsmetoden.Det andet projekt fokuserede på elevers fysiske aktivitet i folkeskolen ud over idrætsundervisningen. Efter initierende videoobservationer og accelerometermålinger af en 7. klassers elevers fysisk aktivitet igennem en tilfældig uge, har idrætsstuderende ved AAU indsamlet videoobservationer af elever i overbygningen og deres fysiske aktivitet i den ikke-idrætsfaglige undervisning. Spørgsmålet der ønskes debatteres, er hvorvidt vi som forskere kan lade studerendes videoobservationer og interviewtransskriptioner indgå på lige fod med andre former for empiri, vi selv indsamler i forbindelse med forskningsprojekter? Hvordan sikre vi os reliabilitet og validitet af data, og er der etiske dilemmaer forbundet med at lade ikke-forskerudannede selvstændigt indsamle empiri, der efterfølgende danner grundlag for publikationer?

AB - Forskere, der er ansat på universiteter eller på professionshøjskoler bliver mere og mere presset. Ud over at skulle undervise på højt akademisk forskningsbaseret niveau, at reflektere og dokumentere egen praksis, hele tiden at være fagligt up-to-date, forventes det også at der forskes og at resultaterne publiceres i højt estimeret tidsskrifter. Det kan være en svær balancegang – specielt når det omfatter kvalitative feltstudier af menneskelige relationer. En ressource der er lige for, er at involvere studerende i indsamling og evt. fortolkning af empirien.Udfordringerne ved at involvere studerende i forskningsprocessen og lade dem indsamle empiri er det centrale emne i præsentationen, der tager udgangspunkt i to konkrete forskningsprojekter omhandlende hhv. Inquiry Based Learning (IBL) i idrætsundervisningen, og kategorier af fysisk aktivitet i klasserumsundervisning i folkeskolen.En undersøgelse af hvordan IBL påvirkede motivationen og læringsprocesserne hos idrætslærerstuderende på University College Nordjylland blev undersøgt i samarbejde med idrætslærerunderviser lektor Poul Ravn Stidsen. Baseret på erfaringer fra dette projekt, var grupper af idrætsstuderende fra AAU under vejledning ansvarlig for IBL idrætsforløb i folkeskolen. Den indsamlede empiri består af videooptagelser af elevernes IBL arbejde i idrætsundervisningen, samt interview med udvalgte grupper med fokus på elevernes motivation for undervisningsmetoden.Det andet projekt fokuserede på elevers fysiske aktivitet i folkeskolen ud over idrætsundervisningen. Efter initierende videoobservationer og accelerometermålinger af en 7. klassers elevers fysisk aktivitet igennem en tilfældig uge, har idrætsstuderende ved AAU indsamlet videoobservationer af elever i overbygningen og deres fysiske aktivitet i den ikke-idrætsfaglige undervisning. Spørgsmålet der ønskes debatteres, er hvorvidt vi som forskere kan lade studerendes videoobservationer og interviewtransskriptioner indgå på lige fod med andre former for empiri, vi selv indsamler i forbindelse med forskningsprojekter? Hvordan sikre vi os reliabilitet og validitet af data, og er der etiske dilemmaer forbundet med at lade ikke-forskerudannede selvstændigt indsamle empiri, der efterfølgende danner grundlag for publikationer?

M3 - Konferenceabstrakt til konference

ER -

Østergaard LD. Involvering af studerende i kvalitative forskningsprojekter. 2017. Abstract fra Seminar om kvalitative metoder i bevægelses- og idrætspædagogisk forskning, Præstø, Danmark.