IT-support på grænsen: idealer og dilemmaer for brobyggere

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel præsenterer et organisationsteoretisk perspektiv på IT-supportere som brobyggere i praksisfællesskaber samt uddrag fra en analyse af et tre-årigt studie af en lokal IT-supporter. Hvor det teoretiske perspektiv primært henviser til idealer for IT-supportere som brobyggere mellem praksisfællesskaber og dermed bidragende til at skabe læring i organisationen, så handler konklusionerne fra den empiriske analyse i højere grad om de dilemmaer, som er knyttet til IT-support arbejdet. Dilemmaerne skyldes primært, at den balancekunst som IT-supporteren skal kunne mestre, hvis de skal leve op til forventningerne om brobygning, kræver en sameksistens af en række modsætninger. Brobyggerperspektivet på IT-support giver således et indblik i et komplekst erhverv, men lægger også op til diskussion af forventninger og idealer til IT-supportarbejdet, som på flere måder synes at befinde sig på grænsen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Vol/bind9
Udgave nummer3
Sider (fra-til)44-58
ISSN1399-1442
StatusUdgivet - 2007

Citationsformater