Kan man lære at spise en by, eller kan man lære en by at spise? BoxTowns Gastronaruimprojekt drømmer om at skabe maddannelse for borgere, foreninger og skoleelever

Frank Storgaard, Camilla Damsgaard, Bent Egberg Mikkelsen, Jens Kruhøffer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

40 Downloads (Pure)

Interessen for maden og måden, den bliver til på, er stigende. Det er ikke længere noget, vi tør overlade alene til det globale fødevaresystem. Byerne er i øget omfang blevet der, hvor nye fødevarestrategier bliver til. Og det er ikke bare kommunerne, der har en rolle at spille der. Også uddannelsessystemet og civilsamfundet kan bidrage. I Aalborg har universitetet, Professionshøjskolen UCN, TECHCOLLEGE og foreningen BoxTown fundet sammen om et nyt dannelsesprojekt. Kan man inddrage borgere, børnene og de unge i at udvikle smartere fødevarestrategier med fokus på bæredygtighed, verdensmål og sundhed? Og kan man udnytte oplevelse, glæde og interesse for mad til at skabe nye digitalt støttede læringsstrategier og naturfagsdidaktikker, hvor hensynet til lokal produktion er i højsædet?
    I denne artikel fortæller folkene bag projektet om, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan udvikle meningsfulde læringsaktiviteter omkring bæredygtig og lokal mad, og hvordan man kan udnytte digitale læringsformer kombineret med naturfagsdidaktikker, så det skaber relevans og meningsfuldhed om dette emne i skolen.
    Artikelnummer4
    TidsskriftUCN Perspektiv