Kan man lære at spise en by, eller kan man lære en by at spise? BoxTowns Gastronaruimprojekt drømmer om at skabe maddannelse for borgere, foreninger og skoleelever

Frank Storgaard, Camilla Damsgaard, Bent Egberg Mikkelsen, Jens Kruhøffer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

6 Downloads (Pure)

Resumé

Interessen for maden og måden, den bliver til på, er stigende. Det er ikke længere noget, vi tør overlade alene til det globale fødevaresystem. Byerne er i øget omfang blevet der, hvor nye fødevarestrategier bliver til. Og det er ikke bare kommunerne, der har en rolle at spille der. Også uddannelsessystemet og civilsamfundet kan bidrage. I Aalborg har universitetet, Professionshøjskolen UCN, TECHCOLLEGE og foreningen BoxTown fundet sammen om et nyt dannelsesprojekt. Kan man inddrage borgere, børnene og de unge i at udvikle smartere fødevarestrategier med fokus på bæredygtighed, verdensmål og sundhed? Og kan man udnytte oplevelse, glæde og interesse for mad til at skabe nye digitalt støttede læringsstrategier og naturfagsdidaktikker, hvor hensynet til lokal produktion er i højsædet?
I denne artikel fortæller folkene bag projektet om, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan udvikle meningsfulde læringsaktiviteter omkring bæredygtig og lokal mad, og hvordan man kan udnytte digitale læringsformer kombineret med naturfagsdidaktikker, så det skaber relevans og meningsfuldhed om dette emne i skolen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftUCN Perspektiv
Udgave nummer5
Sider (fra-til)34-43
Antal sider10
ISSN2446-2977
DOI
StatusUdgivet - 14 maj 2019

Emneord

  • boxtown
  • madvaner
  • sundhed
  • maddannelse
  • gastronaruimprojekt

Citer dette

@article{59e3b5de1f0847a9a9d499a1f4c852fd,
title = "Kan man l{\ae}re at spise en by, eller kan man l{\ae}re en by at spise?: BoxTowns Gastronaruimprojekt dr{\o}mmer om at skabe maddannelse for borgere, foreninger og skoleelever",
abstract = "Interessen for maden og m{\aa}den, den bliver til p{\aa}, er stigende. Det er ikke l{\ae}ngere noget, vi t{\o}r overlade alene til det globale f{\o}devaresystem. Byerne er i {\o}get omfang blevet der, hvor nye f{\o}devarestrategier bliver til. Og det er ikke bare kommunerne, der har en rolle at spille der. Ogs{\aa} uddannelsessystemet og civilsamfundet kan bidrage. I Aalborg har universitetet, Professionsh{\o}jskolen UCN, TECHCOLLEGE og foreningen BoxTown fundet sammen om et nyt dannelsesprojekt. Kan man inddrage borgere, b{\o}rnene og de unge i at udvikle smartere f{\o}devarestrategier med fokus p{\aa} b{\ae}redygtighed, verdensm{\aa}l og sundhed? Og kan man udnytte oplevelse, gl{\ae}de og interesse for mad til at skabe nye digitalt st{\o}ttede l{\ae}ringsstrategier og naturfagsdidaktikker, hvor hensynet til lokal produktion er i h{\o}js{\ae}det?I denne artikel fort{\ae}ller folkene bag projektet om, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan udvikle meningsfulde l{\ae}ringsaktiviteter omkring b{\ae}redygtig og lokal mad, og hvordan man kan udnytte digitale l{\ae}ringsformer kombineret med naturfagsdidaktikker, s{\aa} det skaber relevans og meningsfuldhed om dette emne i skolen.",
keywords = "boxtown, madvaner, sundhed, maddannelse, gastronaruimprojekt",
author = "Frank Storgaard and Camilla Damsgaard and Mikkelsen, {Bent Egberg} and Jens Kruh{\o}ffer",
year = "2019",
month = "5",
day = "14",
doi = "10.17896/UCN.perspektiv.n5.2019",
language = "Dansk",
pages = "34--43",
journal = "UCN Perspektiv",
issn = "2446-2977",
publisher = "UCN Forlag",
number = "5",

}

Kan man lære at spise en by, eller kan man lære en by at spise? BoxTowns Gastronaruimprojekt drømmer om at skabe maddannelse for borgere, foreninger og skoleelever. / Storgaard, Frank; Damsgaard, Camilla; Mikkelsen, Bent Egberg; Kruhøffer, Jens.

I: UCN Perspektiv, Nr. 5, 4, 14.05.2019, s. 34-43.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Kan man lære at spise en by, eller kan man lære en by at spise?

T2 - BoxTowns Gastronaruimprojekt drømmer om at skabe maddannelse for borgere, foreninger og skoleelever

AU - Storgaard, Frank

AU - Damsgaard, Camilla

AU - Mikkelsen, Bent Egberg

AU - Kruhøffer, Jens

PY - 2019/5/14

Y1 - 2019/5/14

N2 - Interessen for maden og måden, den bliver til på, er stigende. Det er ikke længere noget, vi tør overlade alene til det globale fødevaresystem. Byerne er i øget omfang blevet der, hvor nye fødevarestrategier bliver til. Og det er ikke bare kommunerne, der har en rolle at spille der. Også uddannelsessystemet og civilsamfundet kan bidrage. I Aalborg har universitetet, Professionshøjskolen UCN, TECHCOLLEGE og foreningen BoxTown fundet sammen om et nyt dannelsesprojekt. Kan man inddrage borgere, børnene og de unge i at udvikle smartere fødevarestrategier med fokus på bæredygtighed, verdensmål og sundhed? Og kan man udnytte oplevelse, glæde og interesse for mad til at skabe nye digitalt støttede læringsstrategier og naturfagsdidaktikker, hvor hensynet til lokal produktion er i højsædet?I denne artikel fortæller folkene bag projektet om, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan udvikle meningsfulde læringsaktiviteter omkring bæredygtig og lokal mad, og hvordan man kan udnytte digitale læringsformer kombineret med naturfagsdidaktikker, så det skaber relevans og meningsfuldhed om dette emne i skolen.

AB - Interessen for maden og måden, den bliver til på, er stigende. Det er ikke længere noget, vi tør overlade alene til det globale fødevaresystem. Byerne er i øget omfang blevet der, hvor nye fødevarestrategier bliver til. Og det er ikke bare kommunerne, der har en rolle at spille der. Også uddannelsessystemet og civilsamfundet kan bidrage. I Aalborg har universitetet, Professionshøjskolen UCN, TECHCOLLEGE og foreningen BoxTown fundet sammen om et nyt dannelsesprojekt. Kan man inddrage borgere, børnene og de unge i at udvikle smartere fødevarestrategier med fokus på bæredygtighed, verdensmål og sundhed? Og kan man udnytte oplevelse, glæde og interesse for mad til at skabe nye digitalt støttede læringsstrategier og naturfagsdidaktikker, hvor hensynet til lokal produktion er i højsædet?I denne artikel fortæller folkene bag projektet om, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan udvikle meningsfulde læringsaktiviteter omkring bæredygtig og lokal mad, og hvordan man kan udnytte digitale læringsformer kombineret med naturfagsdidaktikker, så det skaber relevans og meningsfuldhed om dette emne i skolen.

KW - boxtown

KW - madvaner

KW - sundhed

KW - maddannelse

KW - gastronaruimprojekt

U2 - 10.17896/UCN.perspektiv.n5.2019

DO - 10.17896/UCN.perspektiv.n5.2019

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 34

EP - 43

JO - UCN Perspektiv

JF - UCN Perspektiv

SN - 2446-2977

IS - 5

M1 - 4

ER -