Resumé

I dag uddannes der bygningsprofessionelle på forskellige niveauer i uddannelsessystemet som alle har en plads hos aktører, der beskæftiger sig med renovering, rækkende fra planlægning og design over udførelse til drift.

Formålet med projektet som afrapporteres i nærværende rapport er at etablere grundlaget for en videreuddannelse på kandidatniveau for bygningskonstruktører, som giver dem mulighed for at udfylde en samlende og planlæggende rolle i renoveringsprojekter, med hovedfokus på udførelsen.

Mere overordnet er det ambitionen med kandidatuddannelsen i ledelse af renoveringsprocesser at stille kompetencer til rådighed for byggebranchen, som vægter en helhedsforståelse ift. det samlede renoveringskompleks.

Med udgangspunkt i de listede krav i bekendtgørelsen for uddannelsesakkreditering beskrives et forslag til en sådan kandidatuddannelse, som specielt har afsæt i bygningskonstruktørers særlige kompetenceprofil.

Arbejdet med ideudvikling og indholdsbeskrivelsen for uddannelsen har været muliggjort via en bevillingspulje fra Forsknings- og undervisningsministeriet i 2018 suppleret med egenfinansiering fra Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet. Puljens delprojekter har været koordineret igennem et udviklings- og workshop forløb forankret hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Lillebælt i Odense.

Rapporten er forfattet af en arbejdsgruppe bestående af Anne Kathrine Frandsen, Stefan Christoffer Gottlieb, Kasper Cordt Olsen og Peter Vogelius alle fra Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.

På Statens Byggeforskningsinstitut har projektet været mødt med velvilje idet alle instituttets forskningsgrupper, på konstruktiv vis, har deltaget i møder om det indhold, man kunne tænke sig at inkludere i en uddannelsen. Fortolkningen af inputtet fra forskningsgrupperne er dog alene forfatternes.

Det er vores håb, at rapporten kan blive det første trin i en proces frem imod en etablering af en Cand. Tech. uddannelse i ledelse af renoveringsprocesser på Aalborg Universitet.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 2019

Citer dette

@book{8299433522a14ea9bf761a44756bec39,
title = "Kandidatuddannelse i ledelse af renoveringsprocesser",
abstract = "I dag uddannes der bygningsprofessionelle p{\aa} forskellige niveauer i uddannelsessystemet som alle har en plads hos akt{\o}rer, der besk{\ae}ftiger sig med renovering, r{\ae}kkende fra planl{\ae}gning og design over udf{\o}relse til drift.Form{\aa}let med projektet som afrapporteres i n{\ae}rv{\ae}rende rapport er at etablere grundlaget for en videreuddannelse p{\aa} kandidatniveau for bygningskonstrukt{\o}rer, som giver dem mulighed for at udfylde en samlende og planl{\ae}ggende rolle i renoveringsprojekter, med hovedfokus p{\aa} udf{\o}relsen.Mere overordnet er det ambitionen med kandidatuddannelsen i ledelse af renoveringsprocesser at stille kompetencer til r{\aa}dighed for byggebranchen, som v{\ae}gter en helhedsforst{\aa}else ift. det samlede renoveringskompleks.Med udgangspunkt i de listede krav i bekendtg{\o}relsen for uddannelsesakkreditering beskrives et forslag til en s{\aa}dan kandidatuddannelse, som specielt har afs{\ae}t i bygningskonstrukt{\o}rers s{\ae}rlige kompetenceprofil.Arbejdet med ideudvikling og indholdsbeskrivelsen for uddannelsen har v{\ae}ret muliggjort via en bevillingspulje fra Forsknings- og undervisningsministeriet i 2018 suppleret med egenfinansiering fra Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet. Puljens delprojekter har v{\ae}ret koordineret igennem et udviklings- og workshop forl{\o}b forankret hos UCL Erhvervsakademi og Professionsh{\o}jskole Lilleb{\ae}lt i Odense.Rapporten er forfattet af en arbejdsgruppe best{\aa}ende af Anne Kathrine Frandsen, Stefan Christoffer Gottlieb, Kasper Cordt Olsen og Peter Vogelius alle fra Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.P{\aa} Statens Byggeforskningsinstitut har projektet v{\ae}ret m{\o}dt med velvilje idet alle instituttets forskningsgrupper, p{\aa} konstruktiv vis, har deltaget i m{\o}der om det indhold, man kunne t{\ae}nke sig at inkludere i en uddannelsen. Fortolkningen af inputtet fra forskningsgrupperne er dog alene forfatternes.Det er vores h{\aa}b, at rapporten kan blive det f{\o}rste trin i en proces frem imod en etablering af en Cand. Tech. uddannelse i ledelse af renoveringsprocesser p{\aa} Aalborg Universitet.",
author = "Frandsen, {Anne Kathrine} and Stefan Gottlieb and {Cordt Olsen}, Kasper and Peter Vogelius",
year = "2019",
language = "Dansk",

}

TY - RPRT

T1 - Kandidatuddannelse i ledelse af renoveringsprocesser

AU - Frandsen, Anne Kathrine

AU - Gottlieb, Stefan

AU - Cordt Olsen, Kasper

AU - Vogelius, Peter

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - I dag uddannes der bygningsprofessionelle på forskellige niveauer i uddannelsessystemet som alle har en plads hos aktører, der beskæftiger sig med renovering, rækkende fra planlægning og design over udførelse til drift.Formålet med projektet som afrapporteres i nærværende rapport er at etablere grundlaget for en videreuddannelse på kandidatniveau for bygningskonstruktører, som giver dem mulighed for at udfylde en samlende og planlæggende rolle i renoveringsprojekter, med hovedfokus på udførelsen.Mere overordnet er det ambitionen med kandidatuddannelsen i ledelse af renoveringsprocesser at stille kompetencer til rådighed for byggebranchen, som vægter en helhedsforståelse ift. det samlede renoveringskompleks.Med udgangspunkt i de listede krav i bekendtgørelsen for uddannelsesakkreditering beskrives et forslag til en sådan kandidatuddannelse, som specielt har afsæt i bygningskonstruktørers særlige kompetenceprofil.Arbejdet med ideudvikling og indholdsbeskrivelsen for uddannelsen har været muliggjort via en bevillingspulje fra Forsknings- og undervisningsministeriet i 2018 suppleret med egenfinansiering fra Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet. Puljens delprojekter har været koordineret igennem et udviklings- og workshop forløb forankret hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Lillebælt i Odense.Rapporten er forfattet af en arbejdsgruppe bestående af Anne Kathrine Frandsen, Stefan Christoffer Gottlieb, Kasper Cordt Olsen og Peter Vogelius alle fra Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.På Statens Byggeforskningsinstitut har projektet været mødt med velvilje idet alle instituttets forskningsgrupper, på konstruktiv vis, har deltaget i møder om det indhold, man kunne tænke sig at inkludere i en uddannelsen. Fortolkningen af inputtet fra forskningsgrupperne er dog alene forfatternes.Det er vores håb, at rapporten kan blive det første trin i en proces frem imod en etablering af en Cand. Tech. uddannelse i ledelse af renoveringsprocesser på Aalborg Universitet.

AB - I dag uddannes der bygningsprofessionelle på forskellige niveauer i uddannelsessystemet som alle har en plads hos aktører, der beskæftiger sig med renovering, rækkende fra planlægning og design over udførelse til drift.Formålet med projektet som afrapporteres i nærværende rapport er at etablere grundlaget for en videreuddannelse på kandidatniveau for bygningskonstruktører, som giver dem mulighed for at udfylde en samlende og planlæggende rolle i renoveringsprojekter, med hovedfokus på udførelsen.Mere overordnet er det ambitionen med kandidatuddannelsen i ledelse af renoveringsprocesser at stille kompetencer til rådighed for byggebranchen, som vægter en helhedsforståelse ift. det samlede renoveringskompleks.Med udgangspunkt i de listede krav i bekendtgørelsen for uddannelsesakkreditering beskrives et forslag til en sådan kandidatuddannelse, som specielt har afsæt i bygningskonstruktørers særlige kompetenceprofil.Arbejdet med ideudvikling og indholdsbeskrivelsen for uddannelsen har været muliggjort via en bevillingspulje fra Forsknings- og undervisningsministeriet i 2018 suppleret med egenfinansiering fra Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet. Puljens delprojekter har været koordineret igennem et udviklings- og workshop forløb forankret hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Lillebælt i Odense.Rapporten er forfattet af en arbejdsgruppe bestående af Anne Kathrine Frandsen, Stefan Christoffer Gottlieb, Kasper Cordt Olsen og Peter Vogelius alle fra Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.På Statens Byggeforskningsinstitut har projektet været mødt med velvilje idet alle instituttets forskningsgrupper, på konstruktiv vis, har deltaget i møder om det indhold, man kunne tænke sig at inkludere i en uddannelsen. Fortolkningen af inputtet fra forskningsgrupperne er dog alene forfatternes.Det er vores håb, at rapporten kan blive det første trin i en proces frem imod en etablering af en Cand. Tech. uddannelse i ledelse af renoveringsprocesser på Aalborg Universitet.

M3 - Rapport

BT - Kandidatuddannelse i ledelse af renoveringsprocesser

ER -