Kapererhvervets økonomi i Nordjylland 1807-1814

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

15 Citationer (Scopus)
45 Downloads (Pure)

Resumé

Englandskrigen 1807-1814 blev scene for en af Danmarkshistoriens mest langstrakte, og meget velorganiserede guerillakrige, nemlig kapervirksomheden. Der er konsensus blandt historikere om, at patriotismen spiller en mindre rolle i forhold til de økonomiske incitamenter, men kunne det rent faktisk betale sig at deltage i kaperiet i 1807-1814?

Ved hjælp af analyser af domme af afsagt ved priseretten i Aalborg foruden en oversigt af nogle af de prisedømte skibes ladning, prøver vi i denne artikel at trænge ind bag spørgsmålet, om det har været en god forretning at være kaperreder eller mandskab på et kaperskib?

Artiklen konkluderer, at det er lykkedes at finde eksempler på fortjeneste ved opbringelser som er kommet for retten, og et – af staten udregnet – eksempel på udgifterne ved at drive et kaperfartøj. Gennem disse undersøgelser har vi sandsynliggjort, at der var så mange udgifter over indkomster for rederiet at det ikke endegyldigt kan kaldes en god forretning, mens det derimod kan siges, at der med god sandsynlighed har været gode penge at hente for den menige sømand.
Bidragets oversatte titelThe privateering business in North Jutland, 1807-1814
OriginalsprogDansk
TidsskriftErhvervshistorisk Aarbog
Vol/bind66
Udgave nummer1
Sider (fra-til)1-19
Antal sider19
ISSN0071-1152
StatusUdgivet - 11 jul. 2017

Fingerprint

Jutland
Privateering
Vessel
Costs
Napoleon Bonaparte
Napoleonic Wars
Sailors
Court Cases
Baltic Sea
Ship
Investors
Profitability
Industry
Economics

Emneord

  • maritim historie
  • søfartshistorie
  • Englandskrigen
  • kaperfart

Citer dette

@article{bec8d7faa4cf410ab2a6dd2c68ba38a2,
title = "Kapererhvervets {\o}konomi i Nordjylland 1807-1814",
abstract = "Englandskrigen 1807-1814 blev scene for en af Danmarkshistoriens mest langstrakte, og meget velorganiserede guerillakrige, nemlig kapervirksomheden. Der er konsensus blandt historikere om, at patriotismen spiller en mindre rolle i forhold til de {\o}konomiske incitamenter, men kunne det rent faktisk betale sig at deltage i kaperiet i 1807-1814?Ved hj{\ae}lp af analyser af domme af afsagt ved priseretten i Aalborg foruden en oversigt af nogle af de prised{\o}mte skibes ladning, pr{\o}ver vi i denne artikel at tr{\ae}nge ind bag sp{\o}rgsm{\aa}let, om det har v{\ae}ret en god forretning at v{\ae}re kaperreder eller mandskab p{\aa} et kaperskib?Artiklen konkluderer, at det er lykkedes at finde eksempler p{\aa} fortjeneste ved opbringelser som er kommet for retten, og et – af staten udregnet – eksempel p{\aa} udgifterne ved at drive et kaperfart{\o}j. Gennem disse unders{\o}gelser har vi sandsynliggjort, at der var s{\aa} mange udgifter over indkomster for rederiet at det ikke endegyldigt kan kaldes en god forretning, mens det derimod kan siges, at der med god sandsynlighed har v{\ae}ret gode penge at hente for den menige s{\o}mand.",
keywords = "maritim historie, s{\o}fartshistorie, Englandskrigen, kaperfart, maritime history, Napoleonic Wars, Privateering",
author = "Thomas Jensen and Laursen, {Andreas Bjerregaard} and Bo Poulsen",
year = "2017",
month = "7",
day = "11",
language = "Dansk",
volume = "66",
pages = "1--19",
journal = "Erhvervshistorisk Aarbog",
issn = "0071-1152",
publisher = "Statens Arkiver Erhvervsarkivet",
number = "1",

}

Kapererhvervets økonomi i Nordjylland 1807-1814. / Jensen, Thomas; Laursen, Andreas Bjerregaard; Poulsen, Bo.

I: Erhvervshistorisk Aarbog, Bind 66, Nr. 1, 11.07.2017, s. 1-19.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Kapererhvervets økonomi i Nordjylland 1807-1814

AU - Jensen, Thomas

AU - Laursen, Andreas Bjerregaard

AU - Poulsen, Bo

PY - 2017/7/11

Y1 - 2017/7/11

N2 - Englandskrigen 1807-1814 blev scene for en af Danmarkshistoriens mest langstrakte, og meget velorganiserede guerillakrige, nemlig kapervirksomheden. Der er konsensus blandt historikere om, at patriotismen spiller en mindre rolle i forhold til de økonomiske incitamenter, men kunne det rent faktisk betale sig at deltage i kaperiet i 1807-1814?Ved hjælp af analyser af domme af afsagt ved priseretten i Aalborg foruden en oversigt af nogle af de prisedømte skibes ladning, prøver vi i denne artikel at trænge ind bag spørgsmålet, om det har været en god forretning at være kaperreder eller mandskab på et kaperskib?Artiklen konkluderer, at det er lykkedes at finde eksempler på fortjeneste ved opbringelser som er kommet for retten, og et – af staten udregnet – eksempel på udgifterne ved at drive et kaperfartøj. Gennem disse undersøgelser har vi sandsynliggjort, at der var så mange udgifter over indkomster for rederiet at det ikke endegyldigt kan kaldes en god forretning, mens det derimod kan siges, at der med god sandsynlighed har været gode penge at hente for den menige sømand.

AB - Englandskrigen 1807-1814 blev scene for en af Danmarkshistoriens mest langstrakte, og meget velorganiserede guerillakrige, nemlig kapervirksomheden. Der er konsensus blandt historikere om, at patriotismen spiller en mindre rolle i forhold til de økonomiske incitamenter, men kunne det rent faktisk betale sig at deltage i kaperiet i 1807-1814?Ved hjælp af analyser af domme af afsagt ved priseretten i Aalborg foruden en oversigt af nogle af de prisedømte skibes ladning, prøver vi i denne artikel at trænge ind bag spørgsmålet, om det har været en god forretning at være kaperreder eller mandskab på et kaperskib?Artiklen konkluderer, at det er lykkedes at finde eksempler på fortjeneste ved opbringelser som er kommet for retten, og et – af staten udregnet – eksempel på udgifterne ved at drive et kaperfartøj. Gennem disse undersøgelser har vi sandsynliggjort, at der var så mange udgifter over indkomster for rederiet at det ikke endegyldigt kan kaldes en god forretning, mens det derimod kan siges, at der med god sandsynlighed har været gode penge at hente for den menige sømand.

KW - maritim historie

KW - søfartshistorie

KW - Englandskrigen

KW - kaperfart

KW - maritime history

KW - Napoleonic Wars

KW - Privateering

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 66

SP - 1

EP - 19

JO - Erhvervshistorisk Aarbog

JF - Erhvervshistorisk Aarbog

SN - 0071-1152

IS - 1

ER -