Projekter pr. år
Abstract
Karakterbogen handler om lærings- og præstationskulturen på ungdomsuddannelserne. Den stiller skarpt på elevernes strategier i mødet med uddannelserne og undervisningen og på elevernes oplevelser af det at være en del af læringskulturen på uddannelserne.
Bogen kaster dermed lys over centrale spørgsmål som: Hvordan forstår de unge betydningen af karakterer og bedømmelse? Hvilke former for feedback driver eleverne? Hvad optager eleverne i forhold til deres læring? Hvad kendetegner læringskulturen i mødet mellem de unge og lærerne? Bogen søger at analysere og forstå disse spørgsmål i relation til præstation og mestring, som udgør den overordnede analytiske ramme. Bogen tilbyder således nuancerede og væsentlige perspektiver på den aktuelle debat omkring præstationskultur i ungdomsuddannelserne.
Karakterbogen er skrevet af lektor Arnt Louw og professor Noemi Katznelson, der i en årrække har forsket i unge og ungdomsuddannelser. Bogen peger på en række centrale udfordringer og mulige veje frem. Bogen er således en guldgrube for alle, der arbejder med ungdomsuddannelserne, både i praksis og på politiske niveau. Bogen henvender sig dog også til de unge, og udgør samlet set inspiration til dialog mellem unge, lærere, ledere og politikere omkring karakterer, bedømmelse og læring i ungdomsuddannelserne.
Bogen kaster dermed lys over centrale spørgsmål som: Hvordan forstår de unge betydningen af karakterer og bedømmelse? Hvilke former for feedback driver eleverne? Hvad optager eleverne i forhold til deres læring? Hvad kendetegner læringskulturen i mødet mellem de unge og lærerne? Bogen søger at analysere og forstå disse spørgsmål i relation til præstation og mestring, som udgør den overordnede analytiske ramme. Bogen tilbyder således nuancerede og væsentlige perspektiver på den aktuelle debat omkring præstationskultur i ungdomsuddannelserne.
Karakterbogen er skrevet af lektor Arnt Louw og professor Noemi Katznelson, der i en årrække har forsket i unge og ungdomsuddannelser. Bogen peger på en række centrale udfordringer og mulige veje frem. Bogen er således en guldgrube for alle, der arbejder med ungdomsuddannelserne, både i praksis og på politiske niveau. Bogen henvender sig dog også til de unge, og udgør samlet set inspiration til dialog mellem unge, lærere, ledere og politikere omkring karakterer, bedømmelse og læring i ungdomsuddannelserne.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
---|---|
Vol/bind | 6 |
Udgave | 1 |
Antal sider | 109 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7112-697-6 |
Status | Udgivet - 2018 |
Navn | Ungdomsliv |
---|---|
ISSN | 2445-5075 |
Emneord
- ungdomsuddannelser
- præstationskultur
- karaktergivning
- bedømmelsesformer
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Karaktergivning og bedømmelsesformer på ungdomsuddannelserne
Louw, A. (PI (principal investigator)) & Katznelson, N. (PI (principal investigator))
01/09/2016 → 31/08/2018
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
- 1 Konferenceabstrakt til konference
-
Learning in a performance culture: a Danish study on grades, learning and student strategies in upper secondary education programs
Louw, A. & Katznelson, N., 14 aug. 2019, s. 21. 21 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Konferenceabstrakt til konference › Forskning
Åben adgangFil