Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet

Susanne Murning, Jesper Himmelstrup (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Abstrakt

Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”
Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjæl‐ land og tre i københavnsområdet.
Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.
Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.
I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.
OriginalsprogDansk
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Antal sider28
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • Gymnasiet
  • Klasserumskultur
  • Fællesskaber
  • Deltagelse
  • Social differentiering
  • gymnasiefremmede
  • Positionering
  • Elevstrategier
  • Gymnasium

Citationsformater