Klassen spiller ind

Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet

Susanne Murning, Jesper Himmelstrup (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”
Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjæl‐ land og tre i københavnsområdet.
Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.
Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.
I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.
OriginalsprogDansk
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Antal sider28
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • Gymnasiet
  • Klasserumskultur
  • Fællesskaber
  • Deltagelse
  • Social differentiering
  • gymnasiefremmede
  • Positionering
  • Elevstrategier
  • Gymnasium

Citer dette

Murning, S., & Himmelstrup, J. (red.) (2013). Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning.
Murning, Susanne ; Himmelstrup, Jesper (Redaktør). / Klassen spiller ind : Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning, 2013. 28 s.
@book{6feb0301978948cdadac650e92265075,
title = "Klassen spiller ind: Klasserumskultur, f{\ae}llesskaber og deltagelse i gymnasiet",
abstract = "Denne publikation er udarbejdet p{\aa} baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”Unders{\o}gelsen bygger p{\aa} observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt p{\aa} fem forskellige skoler – to p{\aa} Sj{\ae}l‐ land og tre i k{\o}benhavnsomr{\aa}det.Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efter{\aa}rsferien. Der er desuden gennemf{\o}rt interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes L{\ae}rerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre p{\aa} forskningsprojektet ”N{\aa}r gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser pr{\ae}senteret.",
keywords = "Gymnasiet, Klasserumskultur, F{\ae}llesskaber, Deltagelse, Social differentiering, gymnasiefremmede, Positionering , Elevstrategier, Gymnasium",
author = "Susanne Murning",
editor = "Jesper Himmelstrup",
year = "2013",
language = "Dansk",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",

}

Murning, S & Himmelstrup, J (red.) 2013, Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning.

Klassen spiller ind : Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. / Murning, Susanne; Himmelstrup, Jesper (Redaktør).

Center for Ungdomsforskning, 2013. 28 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Klassen spiller ind

T2 - Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet

AU - Murning, Susanne

A2 - Himmelstrup, Jesper

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjæl‐ land og tre i københavnsområdet.Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.

AB - Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjæl‐ land og tre i københavnsområdet.Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.

KW - Gymnasiet

KW - Klasserumskultur

KW - Fællesskaber

KW - Deltagelse

KW - Social differentiering

KW - gymnasiefremmede

KW - Positionering

KW - Elevstrategier

KW - Gymnasium

M3 - Rapport

BT - Klassen spiller ind

PB - Center for Ungdomsforskning

ER -

Murning S, Himmelstrup J, (ed.). Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning, 2013. 28 s.