Klasserumsledelse og elevinddragelse

Camilla Hutters, Astrid Arbjerg Lundby

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

    127 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne rapport samler op på erfaringer fra syv udviklingsprojekter på de gymnasiale uddannelser. Udviklingsprojekterne har afprøvet, hvordan man kan arbejde med klasserumsledelse og elevinddragelse i en gymnasiekontekst. Alle projekter har fået forsøgs- og udviklingsmidler fra Undervisningsministeriet som led i et indsatsområde i den gymnasiale udviklingsplan under temaet Klasserumsledelse og elevinddragelse. De deltagende skoler er Aalborg Tekniske Gymnasium, Frederiksværk Gymnasium og HF, Gribskov Gymnasium, Kongsholm Gymnasium og HF, Nykøbing Katedralskole, Næstved Gymnasium og HF og Århus Statsgymnasium.Nærværende rapport giver en kort introduktion til de udviklingsprojekter, der er iværksat på de syv skoler, og samler op på erfaringer og tiltag i forbindelse med projekterne. Læsere, der er interesseret i at vide mere om udviklingsprojekterne, deres metoder og erfaringer, kan finde det samlede projektmateriale på skolenetværkets hjemmeside www.aasg.dk/om-skolen/skolenetvaerk/. Skolerne har lavet slutrapporter, der kan findes på emu.dk. Derudover har Center for Ungdomsforskning samlet alt materiale fra følgeforskningen på www.cefu.dk. Forskergruppen bag projektet er Astrid Lundby, Camilla Hutters og Noemi Katznelson. Vi vil gerne rette en stor tak til både lærere, elever og ledelse på de deltagende skoler for engagement, samarbejde og gensidig inspiration. Desuden vil vi gerne takke lektor Michael Paulsen, Institut for Læring og Filosofi, AAU for konstruktiv gennemgang af rapporten i dennes slutfase samt lektor og souschef ved Center for Ungdomsforskning, Niels Ulrik Sørensen, for faglig sparring i løbet af rapportskrivningen.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagCenter for Ungdomsforskning
    Antal sider90
    StatusUdgivet - 16 mar. 2015

    Emneord

    • uddannelse
    • klasserumsledelse
    • elevinddragelse

    Citationsformater