Kobling mellem skole og praktik på erhvervsuddannelserne

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Erhvervsuddannelserne i Danmark hviler på vekseluddannelsesprincippet. Det vil sige, at elevernes uddannelse er tilrettelagt, så den veksler mellem perioder på en erhvervsskole og perioder i praktik i en virksomhed. På det overordnede niveau har vekseluddannelsesprincippet nogle helt åbenlyse styrker: Praktikken, hvor eleverne indgår som en del af en virksomheds daglige drift, sikrer, at eleverne får en praksisnær oplæring. Dette sikrer samtidig en glidende overgang til arbejdsmarkedet, når eleverne er færdige med deres erhvervsuddannelse (Hamilton 1987; Juul & Jørgensen 2011). Skoledelen sikrer, at eleverne opnår de brede og teoretiske kvalifikationer, der også knytter sig til fagene (Koudahl, 2007). Dermed bliver det tydeligt, at udbyttet af dette system både afhænger af den læring, der foregår i praktikken, og den, der finder sted på erhvervsskolen. Men selvom vi i Danmark hylder vekseluddannelsesprincippet, og det har nogle åbenlyse styrker, er der samtidig nogle uløste udfordringer, som knytter sig til denne kobling: For det første betyder vekseluddannelsesprincippet, at eleverne hele tiden flytter sig frem og tilbage mellem forskellige kontekster og det sker i forskellige individuelle tempi. Udfordringen er her forbundet med spørgsmålet om, hvordan eleverne kan etablere fællesskaber og udvikle fornemmelsen af tilhørsforhold samt også få mulighed for at dyrke en ungdomskultur undervejs i deres erhvervsuddannelse (Katznelson, Brown & Vestergaard, 2011). Set i et læringsperspektiv handler udfordringen for eleverne om, at de grundlæggende ikke oplever eller forstår sammenhængene mellem skole- og praktikdelen og har svært ved selv at skabe koblinger mellem disse to forskellige læringskontekster undervejs i deres erhvervsuddannelse (Aarkrog, 2007). Eleverne oplever tværtimod de forskellige værdier og krav, de møder i de forskellige læringskontekster, som et kultursammenstød (Sjøberg et al., 1999; Aarkrog, 2007; Nielsen, 2009; Simonsen, 2004; Juul, 2005, Larsen, 2006, Jørgensen, 2009, 2010). En anden udfordring, der knytter sig til dette, handler om, at eleverne i overvejende grad tager udgangspunkt i praktikken i deres anskuelser af sammenhæng mellem skole og praktik og ofte savner en grundlæggende forståelse for eller forklaring af meningen med den teoretiske læring i skolen i forhold til deres praktik (Aarkrog, 2001; Nielsen, 2004; Tanggaard, 2004; 2006; Koudahl, 2007; Hansen, 2010,). Det betyder, at elevernes motivation ofte er knyttet til praktikken og den praksisbaserede læring, mens de er mindre motiverede for skoledelen og læring af den teoretisk baserede viden i deres erhvervsuddannelse.I forhold til kvaliteten af erhvervsuddannelserne er det på den baggrund centralt at spørge: Hvordan fungerer dette vekseluddannelsesprincip i dag rundt omkring på de forskellige erhvervsuddannelser? Hvad vil det egentlig sige at ’koble’ mellem skole og praktik? Og hvordan ser ’gode koblinger’ ud fra hhv. elevernes, lærernes og virksomhedernes perspektiv? Disse spørgsmål vil blive belyst i dette kapitel.
OriginalsprogDansk
TitelForandringer i ungdomsuddannelserne : Overgange og indsatser
RedaktørerKaren Egedal Andreasen, Henriette Duch
Antal sider20
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato5 okt. 2017
Udgave1
Sider93-113
Kapitel4
ISBN (Trykt)978-87-7112-658-7
StatusUdgivet - 5 okt. 2017
NavnUngdomsliv
Nummer5
ISSN2445-5075

Emneord

  • erhvervsuddannelse
  • kobling
  • transfer
  • læring
  • didaktik
  • pædagogik
  • Ungdomsuddannelse
  • samarbejde

Citer dette

Louw, A. V. (2017). Kobling mellem skole og praktik på erhvervsuddannelserne. I K. E. Andreasen, & H. Duch (red.), Forandringer i ungdomsuddannelserne: Overgange og indsatser (1 udg., s. 93-113). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Ungdomsliv, Nr. 5
Louw, Arnt Vestergaard. / Kobling mellem skole og praktik på erhvervsuddannelserne. Forandringer i ungdomsuddannelserne: Overgange og indsatser. red. / Karen Egedal Andreasen ; Henriette Duch. 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. s. 93-113 (Ungdomsliv; Nr. 5).
@inbook{0eff319c878c431b8e844abe8ebb5518,
title = "Kobling mellem skole og praktik p{\aa} erhvervsuddannelserne",
abstract = "Erhvervsuddannelserne i Danmark hviler p{\aa} vekseluddannelsesprincippet. Det vil sige, at elevernes uddannelse er tilrettelagt, s{\aa} den veksler mellem perioder p{\aa} en erhvervsskole og perioder i praktik i en virksomhed. P{\aa} det overordnede niveau har vekseluddannelsesprincippet nogle helt {\aa}benlyse styrker: Praktikken, hvor eleverne indg{\aa}r som en del af en virksomheds daglige drift, sikrer, at eleverne f{\aa}r en praksisn{\ae}r opl{\ae}ring. Dette sikrer samtidig en glidende overgang til arbejdsmarkedet, n{\aa}r eleverne er f{\ae}rdige med deres erhvervsuddannelse (Hamilton 1987; Juul & J{\o}rgensen 2011). Skoledelen sikrer, at eleverne opn{\aa}r de brede og teoretiske kvalifikationer, der ogs{\aa} knytter sig til fagene (Koudahl, 2007). Dermed bliver det tydeligt, at udbyttet af dette system b{\aa}de afh{\ae}nger af den l{\ae}ring, der foreg{\aa}r i praktikken, og den, der finder sted p{\aa} erhvervsskolen. Men selvom vi i Danmark hylder vekseluddannelsesprincippet, og det har nogle {\aa}benlyse styrker, er der samtidig nogle ul{\o}ste udfordringer, som knytter sig til denne kobling: For det f{\o}rste betyder vekseluddannelsesprincippet, at eleverne hele tiden flytter sig frem og tilbage mellem forskellige kontekster og det sker i forskellige individuelle tempi. Udfordringen er her forbundet med sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvordan eleverne kan etablere f{\ae}llesskaber og udvikle fornemmelsen af tilh{\o}rsforhold samt ogs{\aa} f{\aa} mulighed for at dyrke en ungdomskultur undervejs i deres erhvervsuddannelse (Katznelson, Brown & Vestergaard, 2011). Set i et l{\ae}ringsperspektiv handler udfordringen for eleverne om, at de grundl{\ae}ggende ikke oplever eller forst{\aa}r sammenh{\ae}ngene mellem skole- og praktikdelen og har sv{\ae}rt ved selv at skabe koblinger mellem disse to forskellige l{\ae}ringskontekster undervejs i deres erhvervsuddannelse (Aarkrog, 2007). Eleverne oplever tv{\ae}rtimod de forskellige v{\ae}rdier og krav, de m{\o}der i de forskellige l{\ae}ringskontekster, som et kultursammenst{\o}d (Sj{\o}berg et al., 1999; Aarkrog, 2007; Nielsen, 2009; Simonsen, 2004; Juul, 2005, Larsen, 2006, J{\o}rgensen, 2009, 2010). En anden udfordring, der knytter sig til dette, handler om, at eleverne i overvejende grad tager udgangspunkt i praktikken i deres anskuelser af sammenh{\ae}ng mellem skole og praktik og ofte savner en grundl{\ae}ggende forst{\aa}else for eller forklaring af meningen med den teoretiske l{\ae}ring i skolen i forhold til deres praktik (Aarkrog, 2001; Nielsen, 2004; Tanggaard, 2004; 2006; Koudahl, 2007; Hansen, 2010,). Det betyder, at elevernes motivation ofte er knyttet til praktikken og den praksisbaserede l{\ae}ring, mens de er mindre motiverede for skoledelen og l{\ae}ring af den teoretisk baserede viden i deres erhvervsuddannelse.I forhold til kvaliteten af erhvervsuddannelserne er det p{\aa} den baggrund centralt at sp{\o}rge: Hvordan fungerer dette vekseluddannelsesprincip i dag rundt omkring p{\aa} de forskellige erhvervsuddannelser? Hvad vil det egentlig sige at ’koble’ mellem skole og praktik? Og hvordan ser ’gode koblinger’ ud fra hhv. elevernes, l{\ae}rernes og virksomhedernes perspektiv? Disse sp{\o}rgsm{\aa}l vil blive belyst i dette kapitel.",
keywords = "erhvervsuddannelse, kobling, transfer, l{\ae}ring, didaktik, p{\ae}dagogik, Ungdomsuddannelse, samarbejde",
author = "Louw, {Arnt Vestergaard}",
year = "2017",
month = "10",
day = "5",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-658-7",
pages = "93--113",
editor = "Andreasen, {Karen Egedal} and Henriette Duch",
booktitle = "Forandringer i ungdomsuddannelserne",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Louw, AV 2017, Kobling mellem skole og praktik på erhvervsuddannelserne. i KE Andreasen & H Duch (red), Forandringer i ungdomsuddannelserne: Overgange og indsatser. 1 udg, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Ungdomsliv, nr. 5, s. 93-113.

Kobling mellem skole og praktik på erhvervsuddannelserne. / Louw, Arnt Vestergaard.

Forandringer i ungdomsuddannelserne: Overgange og indsatser. red. / Karen Egedal Andreasen; Henriette Duch. 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. s. 93-113.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Kobling mellem skole og praktik på erhvervsuddannelserne

AU - Louw, Arnt Vestergaard

PY - 2017/10/5

Y1 - 2017/10/5

N2 - Erhvervsuddannelserne i Danmark hviler på vekseluddannelsesprincippet. Det vil sige, at elevernes uddannelse er tilrettelagt, så den veksler mellem perioder på en erhvervsskole og perioder i praktik i en virksomhed. På det overordnede niveau har vekseluddannelsesprincippet nogle helt åbenlyse styrker: Praktikken, hvor eleverne indgår som en del af en virksomheds daglige drift, sikrer, at eleverne får en praksisnær oplæring. Dette sikrer samtidig en glidende overgang til arbejdsmarkedet, når eleverne er færdige med deres erhvervsuddannelse (Hamilton 1987; Juul & Jørgensen 2011). Skoledelen sikrer, at eleverne opnår de brede og teoretiske kvalifikationer, der også knytter sig til fagene (Koudahl, 2007). Dermed bliver det tydeligt, at udbyttet af dette system både afhænger af den læring, der foregår i praktikken, og den, der finder sted på erhvervsskolen. Men selvom vi i Danmark hylder vekseluddannelsesprincippet, og det har nogle åbenlyse styrker, er der samtidig nogle uløste udfordringer, som knytter sig til denne kobling: For det første betyder vekseluddannelsesprincippet, at eleverne hele tiden flytter sig frem og tilbage mellem forskellige kontekster og det sker i forskellige individuelle tempi. Udfordringen er her forbundet med spørgsmålet om, hvordan eleverne kan etablere fællesskaber og udvikle fornemmelsen af tilhørsforhold samt også få mulighed for at dyrke en ungdomskultur undervejs i deres erhvervsuddannelse (Katznelson, Brown & Vestergaard, 2011). Set i et læringsperspektiv handler udfordringen for eleverne om, at de grundlæggende ikke oplever eller forstår sammenhængene mellem skole- og praktikdelen og har svært ved selv at skabe koblinger mellem disse to forskellige læringskontekster undervejs i deres erhvervsuddannelse (Aarkrog, 2007). Eleverne oplever tværtimod de forskellige værdier og krav, de møder i de forskellige læringskontekster, som et kultursammenstød (Sjøberg et al., 1999; Aarkrog, 2007; Nielsen, 2009; Simonsen, 2004; Juul, 2005, Larsen, 2006, Jørgensen, 2009, 2010). En anden udfordring, der knytter sig til dette, handler om, at eleverne i overvejende grad tager udgangspunkt i praktikken i deres anskuelser af sammenhæng mellem skole og praktik og ofte savner en grundlæggende forståelse for eller forklaring af meningen med den teoretiske læring i skolen i forhold til deres praktik (Aarkrog, 2001; Nielsen, 2004; Tanggaard, 2004; 2006; Koudahl, 2007; Hansen, 2010,). Det betyder, at elevernes motivation ofte er knyttet til praktikken og den praksisbaserede læring, mens de er mindre motiverede for skoledelen og læring af den teoretisk baserede viden i deres erhvervsuddannelse.I forhold til kvaliteten af erhvervsuddannelserne er det på den baggrund centralt at spørge: Hvordan fungerer dette vekseluddannelsesprincip i dag rundt omkring på de forskellige erhvervsuddannelser? Hvad vil det egentlig sige at ’koble’ mellem skole og praktik? Og hvordan ser ’gode koblinger’ ud fra hhv. elevernes, lærernes og virksomhedernes perspektiv? Disse spørgsmål vil blive belyst i dette kapitel.

AB - Erhvervsuddannelserne i Danmark hviler på vekseluddannelsesprincippet. Det vil sige, at elevernes uddannelse er tilrettelagt, så den veksler mellem perioder på en erhvervsskole og perioder i praktik i en virksomhed. På det overordnede niveau har vekseluddannelsesprincippet nogle helt åbenlyse styrker: Praktikken, hvor eleverne indgår som en del af en virksomheds daglige drift, sikrer, at eleverne får en praksisnær oplæring. Dette sikrer samtidig en glidende overgang til arbejdsmarkedet, når eleverne er færdige med deres erhvervsuddannelse (Hamilton 1987; Juul & Jørgensen 2011). Skoledelen sikrer, at eleverne opnår de brede og teoretiske kvalifikationer, der også knytter sig til fagene (Koudahl, 2007). Dermed bliver det tydeligt, at udbyttet af dette system både afhænger af den læring, der foregår i praktikken, og den, der finder sted på erhvervsskolen. Men selvom vi i Danmark hylder vekseluddannelsesprincippet, og det har nogle åbenlyse styrker, er der samtidig nogle uløste udfordringer, som knytter sig til denne kobling: For det første betyder vekseluddannelsesprincippet, at eleverne hele tiden flytter sig frem og tilbage mellem forskellige kontekster og det sker i forskellige individuelle tempi. Udfordringen er her forbundet med spørgsmålet om, hvordan eleverne kan etablere fællesskaber og udvikle fornemmelsen af tilhørsforhold samt også få mulighed for at dyrke en ungdomskultur undervejs i deres erhvervsuddannelse (Katznelson, Brown & Vestergaard, 2011). Set i et læringsperspektiv handler udfordringen for eleverne om, at de grundlæggende ikke oplever eller forstår sammenhængene mellem skole- og praktikdelen og har svært ved selv at skabe koblinger mellem disse to forskellige læringskontekster undervejs i deres erhvervsuddannelse (Aarkrog, 2007). Eleverne oplever tværtimod de forskellige værdier og krav, de møder i de forskellige læringskontekster, som et kultursammenstød (Sjøberg et al., 1999; Aarkrog, 2007; Nielsen, 2009; Simonsen, 2004; Juul, 2005, Larsen, 2006, Jørgensen, 2009, 2010). En anden udfordring, der knytter sig til dette, handler om, at eleverne i overvejende grad tager udgangspunkt i praktikken i deres anskuelser af sammenhæng mellem skole og praktik og ofte savner en grundlæggende forståelse for eller forklaring af meningen med den teoretiske læring i skolen i forhold til deres praktik (Aarkrog, 2001; Nielsen, 2004; Tanggaard, 2004; 2006; Koudahl, 2007; Hansen, 2010,). Det betyder, at elevernes motivation ofte er knyttet til praktikken og den praksisbaserede læring, mens de er mindre motiverede for skoledelen og læring af den teoretisk baserede viden i deres erhvervsuddannelse.I forhold til kvaliteten af erhvervsuddannelserne er det på den baggrund centralt at spørge: Hvordan fungerer dette vekseluddannelsesprincip i dag rundt omkring på de forskellige erhvervsuddannelser? Hvad vil det egentlig sige at ’koble’ mellem skole og praktik? Og hvordan ser ’gode koblinger’ ud fra hhv. elevernes, lærernes og virksomhedernes perspektiv? Disse spørgsmål vil blive belyst i dette kapitel.

KW - erhvervsuddannelse

KW - kobling

KW - transfer

KW - læring

KW - didaktik

KW - pædagogik

KW - Ungdomsuddannelse

KW - samarbejde

UR - http://aauforlag.dk/Shop/boeger/forandringer-i-ungdomsuddannelserne-overgange-(1).aspx

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/kobling-af-skole-og-praktik-paa-erhvervsuddannelserne.aspx

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-658-7

SP - 93

EP - 113

BT - Forandringer i ungdomsuddannelserne

A2 - Andreasen, Karen Egedal

A2 - Duch, Henriette

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Louw AV. Kobling mellem skole og praktik på erhvervsuddannelserne. I Andreasen KE, Duch H, red., Forandringer i ungdomsuddannelserne: Overgange og indsatser. 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2017. s. 93-113. (Ungdomsliv; Nr. 5).