Kognition og emotioner i pædagogik

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Med henblik på at redegøre for de udviklinger, som de sidste 25 år er foregået i feltet kognition og emotioner i pædagogik, bør vi kaste vort blik på både professionelle praksisser og forskningsindsatser. Professionelle miljøer, såsom uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, har ofte forsømt viden om emotioner, godt hjulpet af en generel mangel på viden om emotionernes
    rolle i læreprocesser. Sat på spidsen har den internationale forskning ignoreret de emotionelle sider af kognitive processer. I praksis kan modstanden mod tilstedeværelsen af emotionerne i såkaldte “professionelle” situationer eller miljøer ses som tegn på et misforstået syn på kognition som ren hjerneaktivitet.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftKognition & Paedagogik
    Udgave nummer101
    Sider (fra-til)102-109
    Antal sider9
    ISSN0906-6225
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • emotioner
    • kunst
    • læring

    Citationsformater