Kognition og emotioner i pædagogik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Med henblik på at redegøre for de udviklinger, som de sidste 25 år er foregået i feltet kognition og emotioner i pædagogik, bør vi kaste vort blik på både professionelle praksisser og forskningsindsatser. Professionelle miljøer, såsom uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, har ofte forsømt viden om emotioner, godt hjulpet af en generel mangel på viden om emotionernes
rolle i læreprocesser. Sat på spidsen har den internationale forskning ignoreret de emotionelle sider af kognitive processer. I praksis kan modstanden mod tilstedeværelsen af emotionerne i såkaldte “professionelle” situationer eller miljøer ses som tegn på et misforstået syn på kognition som ren hjerneaktivitet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Udgave nummer101
Sider (fra-til)102-109
Antal sider9
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • emotioner
  • kunst
  • læring

Citer dette

@article{333a2312400c406b92768400a846c4b1,
title = "Kognition og emotioner i p{\ae}dagogik",
abstract = "Med henblik p{\aa} at redeg{\o}re for de udviklinger, som de sidste 25 {\aa}r er foreg{\aa}et i feltet kognition og emotioner i p{\ae}dagogik, b{\o}r vi kaste vort blik p{\aa} b{\aa}de professionelle praksisser og forskningsindsatser. Professionelle milj{\o}er, s{\aa}som uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, har ofte fors{\o}mt viden om emotioner, godt hjulpet af en generel mangel p{\aa} viden om emotionernesrolle i l{\ae}reprocesser. Sat p{\aa} spidsen har den internationale forskning ignoreret de emotionelle sider af kognitive processer. I praksis kan modstanden mod tilstedev{\ae}relsen af emotionerne i s{\aa}kaldte “professionelle” situationer eller milj{\o}er ses som tegn p{\aa} et misforst{\aa}et syn p{\aa} kognition som ren hjerneaktivitet.",
keywords = "Kognition og emotioner, emotioner i p{\ae}dagogik, emotioner, kunst, l{\ae}ring",
author = "Tatiana Chemi",
year = "2016",
language = "Dansk",
pages = "102--109",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "101",

}

Kognition og emotioner i pædagogik. / Chemi, Tatiana.

I: Kognition & Paedagogik, Nr. 101, 2016, s. 102-109.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Kognition og emotioner i pædagogik

AU - Chemi, Tatiana

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Med henblik på at redegøre for de udviklinger, som de sidste 25 år er foregået i feltet kognition og emotioner i pædagogik, bør vi kaste vort blik på både professionelle praksisser og forskningsindsatser. Professionelle miljøer, såsom uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, har ofte forsømt viden om emotioner, godt hjulpet af en generel mangel på viden om emotionernesrolle i læreprocesser. Sat på spidsen har den internationale forskning ignoreret de emotionelle sider af kognitive processer. I praksis kan modstanden mod tilstedeværelsen af emotionerne i såkaldte “professionelle” situationer eller miljøer ses som tegn på et misforstået syn på kognition som ren hjerneaktivitet.

AB - Med henblik på at redegøre for de udviklinger, som de sidste 25 år er foregået i feltet kognition og emotioner i pædagogik, bør vi kaste vort blik på både professionelle praksisser og forskningsindsatser. Professionelle miljøer, såsom uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, har ofte forsømt viden om emotioner, godt hjulpet af en generel mangel på viden om emotionernesrolle i læreprocesser. Sat på spidsen har den internationale forskning ignoreret de emotionelle sider af kognitive processer. I praksis kan modstanden mod tilstedeværelsen af emotionerne i såkaldte “professionelle” situationer eller miljøer ses som tegn på et misforstået syn på kognition som ren hjerneaktivitet.

KW - Kognition og emotioner, emotioner i pædagogik

KW - emotioner

KW - kunst

KW - læring

UR - http://dpf.dk/produkt/bog/kognition-emotioner-paedagogik

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 102

EP - 109

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

IS - 101

ER -