Abstract

Virtual Reality (VR) vinder større og større indpas på tværs af uddannelsesniveauer. De seneste års teknologiskeudvikling har endvidere gjort VR mere tilgængelig for uddannelsesinstitutioner –særligt foranlediget af udviklingen af 360°VR (360VR). Med 360VR kan undervisere designe aktiviteter, hvor studerendefår adgang til at arbejde med autentisk videomateriale fra praksis –det kunne være pædagoger, lærere, sygeplejersker og læger. Gennem et systematisk review viser vi at særligt kollaborativ læring i 360VR er tæt på ikke eksisterende. Med udgangspunkti tre pilotforsøg,viser vi hvordan man kan arbejde med at designe for kollaborativ læring i social 360VR. Vores resultater peger på,at kollaborativ læring i social 360VR skal forstås ud fra en anden begrebsramme end traditionel VR. I skiftet fra individuel VR til social VR opstår et behov for andre begreber end ”immersion”, ”interactivity” og ”presence” –og vi forslår at udviklingen tager afsæt i begreber som interaktionelle ressourcerogperspektivtagning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskriftet Læring og Medier (LOM)
Vol/bind16
Udgave nummer27
Antal sider20
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 27 jan. 2023

Emneord

  • virtual reality
  • klinisk medicin
  • samarbejde
  • kollaborativ læring
  • Video

Citationsformater