Kollektiv læring og kommunikativ rationalitet

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Et begreb om kollektiv læring i nutidens samfund må bygge på en teoretisk forståelse af de former for kollektivitet, der udvikles i disse samfund. I artiklen fremhæves Jürgen Habermas' teori om modernisering og kommunikativ rationalitet som et godt bud på en sådan teoretisk ramme. Udviklingen og tilegnelsen af kommunikativ rationalitet ses som en læreproces forankret i livsverdcenen, en proces hvor deltagerne forbedrer deres kompetence ved at tilbyde og respondere på kommunikative handlinger, hvilket samtidig bekræfter deres tilhørsforhold til samme fællesskab. Der fremlægges to eksempler på denne overordnede forståelse, nemlig for det første universiteter som læringsfællesskaber opretholdt via videnskabelig kommunikation og for det andet borgernes læring af demokratisk mentalitet i offentligheden.
    Bidragets oversatte titelCollective Learning and Communicative Rationality
    OriginalsprogDansk
    TitelFilosofiske perspektiver på kollektiv læring
    RedaktørerMichael Paulsen, Søren Harnow Klausen, Maziar Etemadi, Merete Wiberg
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2009
    Sider141-160
    ISBN (Trykt)978-87-7307-977-5
    StatusUdgivet - 2009
    NavnFilosofi og læring
    Nummer2
    ISSN1904-1527

    Emneord

    • Læring
    • Livsverden
    • Habermas
    • Kommunikation

    Citationsformater