Kompetenceløft af ph.d. vejlederen i en interkulturel virkelighed

Forbedring af praksis og viden omkring supervision af udenlandske ph.d.-studerende.

Publikation: AndetAndet bidragForskning

16 Downloads (Pure)

Resumé

Optaget af udenlandske ph.d.-studerende på det teknisk-naturvidenskabelige fakultet er steget markant de seneste 5 år. Mødet mellem de udenlandske ph.d.-studerende og de danske vejledere sætter den danske forskningstilgang, herunder især PBL modellen på AAU, under pres. Der er behov for at nytænke måden at vejlede de ph.d.-studerende på og for at understøtte de udenlandske studerende i at tilegne sig en problemorienteret og mere selvledende og vejlederkritisk tilgang til det at forske. Det er målet med denne kompetenceindsats at afdække de udfordringer, der opstår i det interkulturelle møde mellem vejleder og studerende, for herefter at udvikle, afprøve og vidensdele forskellige værktøjer til at facilitere et bedre samarbejde. Værktøjerne omfatter en række seminarer, workshops og individuelle sparingsforløb for vejlederne, der understøtter dem i at finde nye måder at organisere vejledningen på samt en kursusindsats for de ph.d.-studerende.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2011
Antal sider5
StatusUdgivet - 2011

Citer dette

@misc{52718f8ed78d4099bb0c2bc3c1426de6,
title = "Kompetencel{\o}ft af ph.d. vejlederen i en interkulturel virkelighed: Forbedring af praksis og viden omkring supervision af udenlandske ph.d.-studerende.",
abstract = "Optaget af udenlandske ph.d.-studerende p{\aa} det teknisk-naturvidenskabelige fakultet er steget markant de seneste 5 {\aa}r. M{\o}det mellem de udenlandske ph.d.-studerende og de danske vejledere s{\ae}tter den danske forskningstilgang, herunder is{\ae}r PBL modellen p{\aa} AAU, under pres. Der er behov for at nyt{\ae}nke m{\aa}den at vejlede de ph.d.-studerende p{\aa} og for at underst{\o}tte de udenlandske studerende i at tilegne sig en problemorienteret og mere selvledende og vejlederkritisk tilgang til det at forske. Det er m{\aa}let med denne kompetenceindsats at afd{\ae}kke de udfordringer, der opst{\aa}r i det interkulturelle m{\o}de mellem vejleder og studerende, for herefter at udvikle, afpr{\o}ve og vidensdele forskellige v{\ae}rkt{\o}jer til at facilitere et bedre samarbejde. V{\ae}rkt{\o}jerne omfatter en r{\ae}kke seminarer, workshops og individuelle sparingsforl{\o}b for vejlederne, der underst{\o}tter dem i at finde nye m{\aa}der at organisere vejledningen p{\aa} samt en kursusindsats for de ph.d.-studerende.",
author = "Pia B{\o}gelund",
year = "2011",
language = "Dansk",
type = "Other",

}

TY - GEN

T1 - Kompetenceløft af ph.d. vejlederen i en interkulturel virkelighed

T2 - Forbedring af praksis og viden omkring supervision af udenlandske ph.d.-studerende.

AU - Bøgelund, Pia

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Optaget af udenlandske ph.d.-studerende på det teknisk-naturvidenskabelige fakultet er steget markant de seneste 5 år. Mødet mellem de udenlandske ph.d.-studerende og de danske vejledere sætter den danske forskningstilgang, herunder især PBL modellen på AAU, under pres. Der er behov for at nytænke måden at vejlede de ph.d.-studerende på og for at understøtte de udenlandske studerende i at tilegne sig en problemorienteret og mere selvledende og vejlederkritisk tilgang til det at forske. Det er målet med denne kompetenceindsats at afdække de udfordringer, der opstår i det interkulturelle møde mellem vejleder og studerende, for herefter at udvikle, afprøve og vidensdele forskellige værktøjer til at facilitere et bedre samarbejde. Værktøjerne omfatter en række seminarer, workshops og individuelle sparingsforløb for vejlederne, der understøtter dem i at finde nye måder at organisere vejledningen på samt en kursusindsats for de ph.d.-studerende.

AB - Optaget af udenlandske ph.d.-studerende på det teknisk-naturvidenskabelige fakultet er steget markant de seneste 5 år. Mødet mellem de udenlandske ph.d.-studerende og de danske vejledere sætter den danske forskningstilgang, herunder især PBL modellen på AAU, under pres. Der er behov for at nytænke måden at vejlede de ph.d.-studerende på og for at understøtte de udenlandske studerende i at tilegne sig en problemorienteret og mere selvledende og vejlederkritisk tilgang til det at forske. Det er målet med denne kompetenceindsats at afdække de udfordringer, der opstår i det interkulturelle møde mellem vejleder og studerende, for herefter at udvikle, afprøve og vidensdele forskellige værktøjer til at facilitere et bedre samarbejde. Værktøjerne omfatter en række seminarer, workshops og individuelle sparingsforløb for vejlederne, der understøtter dem i at finde nye måder at organisere vejledningen på samt en kursusindsats for de ph.d.-studerende.

M3 - Andet bidrag

ER -