Kompetenceudvikling og organisatorisk læring gennem aktionsforskning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen fokuserer på ambidextrøs organisatorisk læring og kompetenceudvikling gennem aktionsforskning. Kompetence¬udvikling har traditionelt været individorienteret, men gennem aktionsforskning kan kompetenceudvikling kobles til praksis og integreres i organisationens sociale fællesskaber, hvor deltagerne arbejder problem- og projektorienteret med udvikling baseret på undersøgelse, data og teori. Hvordan dette konkret kan rammesættes, illustreres med et aktionsforskningsprojekt baseret på en kvalitativ undersøgelse i en specialpædagogisk institution med 330 ansatte. Projektet resulterede i fælles forbedring af praksis, kompetenceudvikling samt ledelses-, professions- og vidensudvikling i hele organisationen. En samlet strategi for ambidextrøs organisatorisk læring
kan fremme en kultur for kontinuerlig læring og udvikling.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind31
Udgave nummer119
Sider (fra-til)28-40
Antal sider12
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - apr. 2021

Emneord

  • Ambidexterity
  • Kompetenceudvikling
  • Aktionsforskning
  • Organisatorisk Læring

Citationsformater