Abstract
Artiklen fokuserer på ambidextrøs organisatorisk læring og kompetenceudvikling gennem aktionsforskning. Kompetence¬udvikling har traditionelt været individorienteret, men gennem aktionsforskning kan kompetenceudvikling kobles til praksis og integreres i organisationens sociale fællesskaber, hvor deltagerne arbejder problem- og projektorienteret med udvikling baseret på undersøgelse, data og teori. Hvordan dette konkret kan rammesættes, illustreres med et aktionsforskningsprojekt baseret på en kvalitativ undersøgelse i en specialpædagogisk institution med 330 ansatte. Projektet resulterede i fælles forbedring af praksis, kompetenceudvikling samt ledelses-, professions- og vidensudvikling i hele organisationen. En samlet strategi for ambidextrøs organisatorisk læring
kan fremme en kultur for kontinuerlig læring og udvikling.
kan fremme en kultur for kontinuerlig læring og udvikling.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kognition & Paedagogik |
Vol/bind | 31 |
Udgave nummer | 119 |
Sider (fra-til) | 28-40 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 0906-6225 |
Status | Udgivet - apr. 2021 |
Emneord
- Ambidexterity
- Kompetenceudvikling
- Aktionsforskning
- Organisatorisk Læring