Konstruktion af 18m fritbærende trævinge til Mølle B I Nibe

Peter C. Nielsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

426 Downloads (Pure)

Nærværende rapport omhandler en undersøgelse af muligheden for at fremstille en vindmøllevinge af limtræ og krydsfiner. Undersøgelsens mål har været at udforme en vinge til en af de vindmøller, som Energiministeriet og elværkerne har bygget ved Nibe. En opbygning af vingen er foreslået, hvor den forreste del af vingen består af massivt limtræ, medens bagparten formes af krydsfinerpaneler. Disse paneler bæres på et system af krydsfinerspanter.
Bladroden foreslås udformet med en krans af koniske indlimningsbolte, som fastgøres i den massive del af vingen, så belastningerne kan overføres til•vingenavet. De udførte beregninger viser, at den foreslåede vinge tilfredsstiller betingelserne t il både styrke- og svingningsforhold. Den færdige trævinge vejer mindre end den eksisterende vingetype af stål og glasfiberarmeret polyester.
Antal sider30
StatusUdgivet - mar. 1982