Abstract
I denne artikel analyseres hvordan psykologer opfatter konsultation i praksis. Tesultaterne, der præsenteres, er metodisk baseret på semi-strukturerede interviews med 15 psykologer på to PPR-kontorer i Jylland som led i en undersøgelse af betydningen af konsultation som organisatorisk forandring i PPR. Artiklen tager afsæt i systemiske, interaktions- og adfærdsorienterede definitioner af konsultation og relaterer disse til de interviewede psykologers opfattese af konsultation. Artiklen viser, at muligheden for ressourceorientering står centralt i psykologernes opfattelse af konsultation. Flere af de interviewede psykologer kredser om, hvordan de kan bevare autorietet i konsulentrollen, de har ofte problemer med rammer og rolleafgrænsinger, når de arbejder konsultativt, og arbejdet fungerer tilsyneladende bedst med pædagoger. Artiklen peger desuden mere tentativt på, at ligitimitet i konsulentrollen og faglig udvikling af konsulentmetoden kan være tæt forbundet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Pædagisk Psykologisk Rådgivning |
Udgave nummer | 5 |
Sider (fra-til) | 380-398 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 0906-219X |
Status | Udgivet - 2006 |