Konsultation i teori og praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel analyseres hvordan psykologer opfatter konsultation i praksis. Tesultaterne, der præsenteres, er metodisk baseret på semi-strukturerede interviews med 15 psykologer på to PPR-kontorer i Jylland som led i en undersøgelse af betydningen af konsultation som organisatorisk forandring i PPR. Artiklen tager afsæt i systemiske, interaktions- og adfærdsorienterede definitioner af konsultation og relaterer disse til de interviewede psykologers opfattese af konsultation. Artiklen viser, at muligheden for ressourceorientering står centralt i psykologernes opfattelse af konsultation. Flere af de interviewede psykologer kredser om, hvordan de kan bevare autorietet i konsulentrollen, de har ofte problemer med rammer og rolleafgrænsinger, når de arbejder konsultativt, og arbejdet fungerer tilsyneladende bedst med pædagoger. Artiklen peger desuden mere tentativt på, at ligitimitet i konsulentrollen og faglig udvikling af konsulentmetoden kan være tæt forbundet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagisk Psykologisk Rådgivning
Udgave nummer5
Sider (fra-til)380-398
Antal sider18
ISSN0906-219X
StatusUdgivet - 2006

Citationsformater