Kontekstens indflydelse på fleksibel læring: Forskellige læringsrum - forskellige muligheder og begrænsninger

Susanne Dau

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Denne artikel fremdrager nogle af de resultater, som er fremkommet i undersøgelsen af hvordan implementeringen af modeller for blended learning i professionsuddannelser kan understøtte studerendes læring og vidensudvikling, samt hvilken betydning forskellige læringsrum har herfor. Resultaterne er genereret gennem analyse og fortolkning af empiriske data, fra en online spørgeskemaundersøgelse med studerende som informanter og fokusgruppeinterviews med studerende, undervisere, praktikvejledere/kliniske vejledere og mentorer på lærer- og radiografuddannelsen. Data er indsamlet indenfor de første 9 måneder af FlexVid studiet, om omfatter informanternes eksplicitte oplevelser. Først i kapitlet introduceres til baggrunden for undersøgelsen, dernæst redegøres kort for den metodologi hvormed forskningsspørgsmålet undersøges og sidst fremdrages resultaterne af de analyser og den fortolkning, der er foretaget. De læringsrum, der berøres er: Uddannelsesstationsrummet, klasseværelsesrummet, online rummet, praktikrummet og hjemmestudierummet. Kapitlet afsluttes med en diskussion af fremadrettede perspektiver på tilrettelæggelsen af undervisnings- og læringsrum i fleksible uddannelser. Kapitlet henvender sig til planlæggere og designere af blended learnings forløb og til professionsuddannelserne lokalt i UCN, samt øvrige uddannelsesplanlæggere som kunne finde interesse eller inspiration i de resultater, som her fremdrages.
TitelFlexVidere
Antal sider22